Over daden

7 april 2012

Over daden

Geen woorden maar daden

Dit waren de woorden waar ik aan moest denken toen iemand mij vroeg: zijn er nu alweer verkiezingen. We liepen met de afdeling deur aan deur in het kader van de ledenwervingsactie SP.

Ik zei tegen deze mevrouw dat dit de SP anders maakt dan andere politieke partijen, wij zijn ook als er geen verkiezingen zijn zichtbaar. En niet alleen op straat deur aan deur of in het weekend in het dorp. Maar ook als we onrecht bestrijden zoals bij actie terug naar de bossen, acties zijn tegen oneerlijke asociale bezuinigingen op gebied van zorg, werk en inkomen. Ja vroeg die mevrouw verder, die andere partijen beloven voor de verkiezingen van alles maar als de verkiezingen voorbij zijn wordt alles aan de kant gezet en komt hun eigen agenda boven tafel. Inderdaad zei ik maar wij zullen ook water bij de wijn moeten doen als we mee willen besturen.

Maar we blijven wel uitgaan van onze beginselen - solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid. Dus als we mee gaan besturen zullen we niet ten allen tijden punten inleveren welke hierop betrekking hebben. Ja zei ze verder; jullie worden ook wel een populistische partij genoemd. Ja was mijn antwoord dat komt doordat veel partijen jaloers zijn op onze werkwijze, dit hoor ik informeel veel van mensen uit die andere partijen, wij begeven ons zoals nu onder de mensen we tasten af wat er leeft aan onrecht bijvoorbeeld maar ook waar mensen tevreden over zijn wat betreft het beleid van regering of, dichterbij het college van B&W.

En mochten er dingen zijn waar de hele buurt problemen over aangeeft heeft dan proberen we dat samen met deze mensen aan te pakken. dat kan zijn via een actie maar ook door vragen te stellen als fractie en het onderwerp bespreekbaar te maken.

Zo ervaren we ook de problemen waar chronisch zieken of gehandicapten mee te maken hebben we sluiten ons aan als er een actiegroep is zoals "terug naar de bossen" of organiseren met deze mensen een actie. U moet het zo zien wij zijn geen partij voor de mensen maar met de mensen en als dat populistisch genoemd wordt dan zij dat zo, wij zijn er trots op.

Geef mij maar zo’n kaartje ik meld me als lid aan dit zie ik wel zitten. En deze discussie kom ik in verschillende vormen tegen bij onze ledenwervingsactie maar wel komt het steeds op deze vragen en opmerkingen neer.