David versus Goliath in Ewijk

7 mei 2012

David versus Goliath in Ewijk

Een tijd geleden berichtten wij over onze leegstandactie in winkelcentrum de Klef in Ewijk. Het betreft hier een klein winkelcentrum, waarin al zo’n 4 jaar 7 winkels leeg staan. Er zitten nog wel enkele winkels, waaronder de buurtsuper De Spar. De exploitant en het Spar- concern zijn in een rechtszaak verwikkeld over het stopzetten van de huur voor deze winkel. De vastgoedbeheerder heeft plannen om en groot deel van deze winkels samen te voegen en de grootgrutter Jan Linders in deze winkel te zetten. Er zou al een overeenkomst zijn tussen deze twee partijen.

Als de rechter binnenkort uitspraak in het voordeel van de vastgoedbeheerder doet, gaat dit betekenen dat per 1 september de Spar weg moet en dat de verbouwing van 4 winkels tot 1 gaat beginnen. Er komt dan een zeer grote supermarkt met grote gevolgen. Binnen een straal van 3 km zitten nl. ook de grote Jumbo in Winssen en een zeer grote AH, C1000, Lidl en Aldi in Beuningen.

Zoals de zaken nu gaan kan men in de Spar net rondkomen van de omzet. Maar voor een grote Jan Linders is dit echt niet rendabel, gezien een winkel oppervlak van 3 maal de huidige oppervlakte en het daarbij benodigde personeel, dus men moet ook een veel groter aantal klanten hebben en dat op een bewonersaantal van 2500 mensen in het dorp Ewijk. Ieder normaal mens kan dus voorspellen dat na twee jaar de grootgrutter wegtrekt vanwege te weinig klanten en dus te weinig omzet.

Dit heeft dan weer het gevolg dat dat de bewoners van Ewijk verstoken blijven van de buurtsuper die de Spar nu voor hen is, en er een compleet leeg winkelcentrum is waar na verloop van tijd verdere verpaupering plaats gaat vinden.

En waarom? Omdat er een vastgoedbeheerder is die niet bij de tijd is en denkt dat de grootgrutters staan te vechten om een plaats in ieder dorp, en daarvoor een zeer hoge huur betalen. De werkelijkheid ligt nu geheel anders.

En wat zou men kunnen doen als men beleid voert? Nou, die zes winkels die nu leeg staan hebben in de jaren van leegstand regelmatig belangstellende ondernemers getrokken, die zo’n pand wilden huren, maar dit werd afgehouden omdat het plan van de vastgoedbeheerder belangrijker was.

Ook zijn er nu veel winkels in Ewijk die ver uit elkaar liggen. Zo is ergens in een straat een schoenenwinkel, weer ergens anders een slager, en ga zo maar door. Als men nu deze winkeliers een redelijke huur voorlegt zou dit waarschijnlijk betekenen een florerend winkelcentrum met lokale ondernemers die ook meer klanten gaan krijgen omdat het efficiënt en gezellig is en waar de bewoners dus ook weer graag naar toe gaan.

Binnenkort zal de gemeenteraad zich bezigheiden met het Visieplan Ewijk, waarin ook de toekomst van winkelcentrum de Klef behandelt zal worden. Ik hoop dat ook de buurtsuper en de kleine winkeliers bij deze discussie betrokken gaan worden. Anders lopen we kans dat het winkelgebeuren in Ewijk voor winstbejag op korte termijn voor decennia beschadigt word.