We zijn toch niet gek?

29 januari 2012

We zijn toch niet gek?

Met bovenstaande spreuk op onze flyer hebben wij de inwoners van Beuningen uitgenodigd. Als SP afdeling in oprichting wilden wij een bijdrage geven aan de discussie over het woelige Europa vandaag de dag. Via 650 flyers, een aantal posters en een stapeltje persoonlijke uitnodigingen, hebben we de mensen uitgenodigd voor deze avond.

In eerst instantie zou Arjan Vliegenthart onze gastspreker zijn maar die was om politieke redenen verhinderd. Daarvoor in de plaats kwam de topman van partijbestuur Hans van Heijningen naar Beuningen. Ikzelf had de eer om Hans van het station in Nijmegen op te halen terwijl de andere mensen van de kerngroep de locatie in orde brachten. Het aantal mensen dat kwam opdagen viel beetje tegen, maar we waren toch tevreden. Schijnbaar weten de meest mensen al hoe de SP over de Euro en Europa denkt.

Na een welkomstwoord van onze voorzitter Jos Swartjes gingen we van start met een inleidend filmpje op het grote scherm. Daarna begon onze gastspreker Hans van Heijningen aan zijn verhaal over Europa. Dit verhaal was niet echt vrolijk en voorspelt een onzekere toekomst voor ons allen in Europa. Na de pauze met een kopje koffie en meer gingen we snel verder met de Euro en onze pensioenen. Na een duidelijk en helaas pijnlijk verhaal kwam er een discussie los met de mensen in de zaal. Ik kan niet alles benoemen, maar ik kan wel een mooie verklappen. Een vaag aan Hans was: "Kan de Gulden terug komen?". "Nou," zei Hans; "je kunt van 3 eieren wel een omelet maken, maar van een omelet kan je geen 3 eieren maken. Kortom bijna niet mogelijk en erg duur."

De avond werd besloten met een kopje koffie en meer en ik mocht Hans weer naar station Nijmegen brengen. Hij vertelde dat hij dik tevreden was over de avond. Samengevat: een mooie leerzame avond en ook een bevestiging dat wij als SP-ers goed bezig zijn in Beuningen.

Verslag door Henck Keijser