Laat Beuningen zwemmen!

13 april 2012

Laat Beuningen zwemmen!

Het kan niemand ontgaan zijn dat de gemeente Beuningen weer iets aan het uitspoken is. Zwembad de Plons wordt ineens, gebaseerd op een rapport dat de gemeente heeft laten maken, vanwege veiligheidsredenen gesloten. Beuningenaren van alle leeftijden worden hierdoor getroffen. Kinderen die niet kunnen schoolzwemmen, sportzwemmers die een dagje baantjes trekken moeten laten varen, en ouderen voor wie het seniorenzwemmen plots wegvalt.

Maar natuurlijk moet alles wijken als er een veiligheidsrisico is. En dat is er, toch...?

Wie goed heeft opgelet, zag het natuurlijk al. De gemeente lijkt al geruime tijd bezig met het opzetten van een groot spektakel, met als laatste acte de sloop van het zwembad. Het langdurig verzuimen van onderhoud en investeringen, rapporten van niet-gecertificeerde bureaus, het ronduit tegenwerken van de Plons bij het verrichten van eigen onderzoeken.

In het verkiezingsprogramma van de VVD kunnen we ook netjes teruglezen (vanaf "De Hutgraaf is het huidige sportcentrum[...]") dat er al sinds voor het aantreden van het huidige college grootse plannen voor de Hutgraaf bestaan. Maar helaas, dat zwembad draait nog goed en zit maar in de weg.

Maar geen paniek, zal men zeggen, er komt wel weer een nieuw zwembad!

Al spreekt dit verkiezingsprogramma van barre economische tijden, konden ze het opdoemende gat van 20 miljoen nog niet hebben zien aankomen. Daarom is het logisch dat de gemeente de Hutgraaf zo veel mogelijk wenst te voorzien van inkomstenbronnen. Een publiek goed als een zwembad zal waarschijnlijk direct van tafel geveegd worden. Er zullen cirkels op de kaart getrokken worden. "Ah!", zien we ze al roepen, "Beuningen kan makkelijk bedient worden door de zwembaden in Wijchen en Nijmegen". Dat veel mensen niet in staat zijn om die afstand voor een uurtje zwemmen te overbruggen, zal niet worden meegerekend. Kan een kind op de fiets naar die zwembaden? Gaan we opgevoerde scootmobiels aan ouderen leveren zodat die afstand klein genoeg word?

De medewerkers van de Plons hebben genoeg van de tegenwerking van de gemeente. Na het afwijzen van drie verschillende, WEL certificeerde rapporten die het tegendeel uitwijzen, en een aanvraag tot inspectie door de brandweer geen gehoor kreeg, hebben zij het heft in eigen handen genomen. Hun protestactie bij het gemeentehuis was een groot succes, en het lijkt ons niet dat de gemeente dit spelletje nog langer kan spelen.

We herhalen hier wat daar al is gezegd: SP Beuningen is solidair met de actievoerders van de Plons, en stelt alle inzetbare middelen tot hun beschikking.

De Plons moet open. Laat Beuningen zwemmen.

Reacties

Als het veilig is moet de plons weer open. een onafhankelijke commissie moet gaan keuren.

ik vind het mooi te lezen.
dat er steeds meer mensen het niet meer pikken.
wat de heren (als we ze zo moeten noemen)
allemaal uit kienen.
en eigenlijk snap ik niet waarom.
het is toch allemaal van ons alle.
ze horen toch ONZE belangen en poen te vertegen wordigen.
vroeger dacht ik dat boefen een gestreept pak hadden.
maar helaas ben ik er wel achter gekomen.
dat oneerlijke mensen toch (ook) op een heel
andere stoel zitten.

ik ben er van over tuigt dat het verandert.
en wat mij betreft...
de plons moet voor iedereen open en toegankelijk blijven.
of er moet een nieuwe komen.
kunnen ze de poen wel terug halen.
bij de mensen die die mooie blunders gemaakt hebben in de gemeente beuningen.

dat is toch ook eerlijk...of niet???