Algemene ledenvergadering SP-afdeling Beuningen

12 juni 2012

Algemene ledenvergadering SP-afdeling Beuningen

SP-afdeling Beuningen hield 6 juni 2012 een algemene ledenvergadering in het kader van de officiële oprichting van de afdeling, en het kiezen van een bestuur.

De opening van de avond wordt gedaan door Jos Swartjes. Hij verwelkomt iedereen en zijn eerste officiële handeling is het instellen van een kiescommissie, bestaande uit de heren Toon Beerepoot en Hans Janssen, aangezien vanavond het bestuur van onze afdeling gekozen gaat worden.

Presentatie door Hans v. Hooft sr.
Hij vertelt hoe de SP in Nijmegen eerst 25 jaar in de oppositie zat en daarna vanaf 2002 gedurende 8 jaar samen met de PvdA van Paul Depla en Groenlinks met Lenie Scholten in het college zat, als wethouder voor de wijken, een unicum. Hij werkte daar met wijkmanagers en beheerders. Al snel had hij de 'labels' van de wijken afgehaald. Hij zorgde voor buurtcomités met een eigen budget. Na 8 jaar kon hij tevreden terugkijken op stijgende rapportcijfers over de beleving in de wijken en veel uitbreiding van voorzieningen kunnen bereiken zoals wijkbibliotheken en dergelijke. Helaas wordt dat nu voor een flink deel weer teruggedraaid.

Hans geeft een voorbeeld uit de praktijk: jeugdige raddraaiers zorgden voor overlast in de wijk Meijhorst. De politie gaf het geen prioriteit, maar die vroeg wel om trapveldjes voor de jeugd. Dat veldje kwam er pas toen de probleemjongeren door de politie aangepakt waren. Hans vertelde: "Ik vond het een rare gang van zaken. Wel 43 rechercheurs voor een schietpartij op de A73, en slechts 5 man voor het onderzoek naar de autobranden in de Meijhorst."

De beoogde penningmeester Eric van Dijk houdt een presentatie over de financiën in de afdeling. In het kort komt het erop neer dat de jonge afdeling van start gaat met een klein startkapitaal. Daarnaast ontvangt hij elk kwartaal een bijdrage van de landelijke SP. Tevens ontvangt de afdeling per afdelingslid een vast bedrag per jaar. Verder vertelt Eric over de regels rond het declareren en hij geeft enkele tips die hij gehoord heeft tijdens de scholing voor penningmeesters, over het vergroten van de inkomsten. Hij eindigt met de aankondiging dat over een jaar een paar leden gevraagd zullen worden om zitting te nemen in de kascontrole commissie. In iedere afdeling wordt op die manier de boekhouding gecontroleerd en krijgen de leden daarna tijdens een ALV te horen of alles klopt.

Het volgende punt op de agenda is de bestuursverkiezing. De stembiljetten worden uitgedeeld aan de 13 aanwezigen. In de pauze doet de kiescommissie haar werk.

De kiescommissie maakt de uitslag bekend: 13 geldige formulieren zijn ontvangen en de 5 kandidaten zijn allen met 13 stemmen gekozen. De uitslag wordt met applaus verwelkomd. De kiescommissie roept nog wel het bestuur op om in de eerstvolgende vergadering de penningmeester in zijn functie te benoemen. Het kersverse bestuur zal dat advies onthouden.

Vervolgens houdt de net gekozen voorzitter Jos Swartjes een presentatie over de geschiedenis van de SP in Beuningen.
- zie de bijlage bij de Tribune van afgelopen week -

Via de beamer wordt tot slot de inspirerende toespraak getoond van Emile Roemer, die hij afgelopen zaterdag 2 juni 2012 hield tijdens het 18e SP congres in Breda.

Aan het eind van de bijeenkomst sluit Jos Swartjes af met een dankwoord aan alle aanwezigen en kunnen we terugzien op een geslaagde avond.