Het gat vullen

11 juli 2012

Het gat vullen

De Gemeente Beuningen mag voor het eerst in zo'n 15 jaar weer eens spreken over een meevaller. De provincie Gelderland heeft besloten de gemeente voor 2,9 miljoen euro uit het rood te helpen. Aldus het persbericht:

Gedeputeerde Jan Markink: `In eerste instantie trokken de gemeente en de provincie samen op bij de zandwinning. Later besloot de gemeente het alleen te doen. Daarmee draagt de gemeente ook het risico. Maar we willen recht doen aan de oorspronkelijke afspraken over de voorbereidingskosten. Die kosten kan de gemeente op geen andere manier verhalen. Daarom stellen we nu aan de Provinciale Staten voor om de kosten onderzoek, bestemmingsplan en leges voor rekening van de provincie te laten komen. Het gaat om een bedrag van 2,9 miljoen euro. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid genomen voor het realiseren van een deel van de landelijke behoefte aan industrie- en metselzand. De kosten voor grondverwerving en bouwrijp maken, komen volledig voor rekening van de gemeente.'

Al was de uitgang van het project dat uiteindelijk tot het bekende Gat van Zijlmans leidde een samenwerking tussen provincie en gemeente, word hier nog eens duidelijk gemaakt dat het de gemeente was die de sprong in het diepe nam.

Beuningen belandde na die sprong in het gat van 20 miljoen. Om daar uit te krabbelen lijkt het college vooral te bezuinigen op diensten van algemeen nut - het zwembad, de bieb, kinderspeelplaatsen.

De SP Beuningen is van mening dat deze 2,9 miljoen euro vooral niet als afschrijfpost op
het nieuwe voortuintje van het gemeentehuis (á &eur; 100.000) of het opknappen van de raadszaal (nogmaals &eur; 100.000) moet komen. Of nog erger - wie weet komt het geld wel in het nieuwe gat - Geertjesgolf - terecht!

Nee, dat moeten we vooral niet gaan doen. Laten we maar eens beginnen met het terugbrengen van bezuinigingen op schoolzwemmen, of de bibliotheek. De dingen van algemeen nut. Laten we vooral niet, als we eindelijk uit het gat kruipen, een kaalgeslagen Beuningen terugvinden.