Beschaving

8 november 2012

Beschaving

Bijdrage van SP-lid Theo Cornelissen

Journalist - "Mr. Gandhi, hoe denkt u over de beschaving van het westen?"

"Ik denk dat het een goed idee zou zijn." - Gandhi

Een onverwachte uitspraak van Gandhi, waarmee hij de spijker op z’n kop slaat. Beschaving is de norm van gedrag en in de huidige tijd is in de westerse wereld de norm dusdanig naar beneden bijgesteld dat we nu in een wereld leven waar de beschaving verdwenen is. Uiteindelijk zijn het maar een zeer beperkt aantal mensen, dat het rechte pad van de beschaving hebben verlaten, maar helaas kregen ze zoveel naïeve volgers dat we nu aanbeland zijn in een maatschappij die inmiddels de status heeft gekregen van de “IK” cultuur. We kunnen ook zeggen, zorg voor de wereld is wat overblijft na zorg voor jezelf.

We komen het overal tegen, constateren het, halen onze schouders op en zeggen dan erbij, daar kan ik toch niks aan veranderen en dan gaan we weer over tot de orde van de dag.

Nou mensen, dat kan wel, we kunnen dit wel veranderen. Er zijn mensen genoeg die nu het voortouw nemen en de misstanden onder het tapijt vandaan halen. Laat ik een tweetal voorbeelden aanhalen:

-      Bernie Sanders is een democratisch congreslid in de USA. In een toespraak van 13 minuten geeft hij aan waarom zijn land inmiddels een bananenrepubliek is geworden en de kloof tussen superrijk en arm met de dag groeit.

-      Ad Broere is een econoom die de Europese Unie kritisch volgt en een uitgesproken mening heeft over het debacle wat Euro heet.

Tja, denk je nu misschien, dat is wel heel erg ver van m’n bed en dat klopt natuurlijk ook wel, maar het is toch wel belangrijk om te weten waardoor onze beschaving in de prullenbak terechtgekomen is.

En als we het kort bij huis gaan zoeken dan ontdekken we dat in onze eigen gemeente het woordje beschaving inmiddels ook al uit het woordenboek verdwenen is. We leven in een dorpje waar de bestuurders zich de laatste jaren gedragen hebben als Olie B Bommel, het kon niet op. En nu moeten we helaas constateren dat het allemaal “gebakken lucht” was en met het miljoenenverlies is ons dorpje koploper “schulden maken” van Nederland. En dan, dan gebeurt er niks, iedereen blijft daar zitten aan de van Heemstraweg en doet of er niks aan de hand is. Oh ja, we hebben nog dat gat van 40, 50 of 60 miljoen. Hoeveel was het eigenlijk ook alweer? Ach wat maakt het uit, de gemeenschap, 25.000 inwoners, betaald het toch wel. En als we dan nog wat tekortkomen dan stoppen we gewoon met een aantal publieke voorzieningen. Daardoor komt zelfs de weg vrij om aan het volgende doldrieste project te kunnen beginnen.

Het zou zo maar kunnen, dat het voorgaande je aanspreekt, wat let je, help ons mee om samen de beschaving weer terug te winnen in onze eigen omgeving. Daar hebben we een grotere groep gelijkdenkende voor nodig die de schouders eronder willen zetten om het tij te keren.

Wellicht iets voor jou als SP lid of voor mensen in je omgeving waarvan je weet dat die een steentje kunnen en willen bijdragen aan de broodnodige veranderingen.

Theo Cornelissen