2012 in vogelvlucht

8 december 2012

2012 in vogelvlucht

Het is weer zover, we staan op het punt om 2012 te verruilen voor 2013 en dat is hét moment om even achterom te kijken, naar iets wat inmiddels een stuk geschiedenis is.

De SP is niet echt een partij die achterom kijkt, maar zo rond de jaarwisseling is het niet meer dan normaal om terug te blikken op het afgelopen jaar. Een jaar waar er voor Beuningen veel is veranderd. SP Beuningen werd dit jaar een afdeling en niet zomaar de eerste de beste, maar welgeteld de 150e afdeling van de SP in Nederland.

Op 27 april 2012 kwamen Paul Ulenbelt en Meta Meijer vanuit het partijbestuur kijken of de werkgroep Beuningen in staat was om een volwaardige afdeling te worden. Onder het genot van een lekker kopje koffie met gebak luisterden Meta en Paul in Beuningen op ons vergaderadres bij Arnold van Kastering aan de Zuil 124 naar wat we al gedaan hadden en hoe onze werkgroep functioneerde. En ze gingen met een positief advies terug richting Partijbestuur. Op 23 juni 2012 was het een feit nadat het Partijbestuur zijn besluit had genomen en de Partijraad het bekrachtigde.

Wat hebben we nog meer gedaan? In januari heeft de werkgroep een thema avond gehad met de partijsecretaris Hans van Heijningen in het Molenhuis te Beuningen. Het thema was (EU)ropa in crisis. Het was een zeer interessante avond met een verhelderende discussie.

De maand februari bracht ons een tweetal acties. Eerst hebben we in Ewijk een aantal leegstaande huurhuizen, die al zeker 2 jaar verlaten waren, beplakt met posters tegen leegstand. Ook het winkelcentrum De Klef in Ewijk werd voorzien van deze posters en dat bracht ook de nodige publiciteit. Verder hebben we in die maand de wijk De Olden Tempel bezocht om nieuwe leden te werven.

In de maand maart zijn we verder gegaan met ledenwerven in 2 andere wijken. Ook zijn een aantal leden van SP Beuningen naar het Malieveld gegaan in het kader van de actie “Armoede werkt niet”. Tijdens die actie deed de PVDA beloften, die men nu naast zich neer legt.

April bracht ons tot de eerste actie ten het sluiten zwembad De Plons. Het zou toen gaan om legionella gevaar. De apparatuur zou zeer verouderd zijn, maar na een grote demonstratie bij het gemeentehuis mocht het zwembad toch weer open.

In mei zijn we druk bezig geweest met de voorbereidingen voor het congres. Verder hebben we zo’n 4500 ZO-kranten verspreid in Beuningen. Op 6 juni namen we een voorschot op het besluit van de partijraad door het organiseren van onze eerste Algemene Leden Vergadering. Ter opluistering hadden we de eerste voorzitter van de SP Hans van Hooft sr. uitgenodigd . Toen is ook het huidige bestuur gekozen. In juli zijn een aantal kerngroepleden naar Mook gegaan om de intocht van de Vierdaagse op te vrolijken met rode limonade voor de lopers.

De maanden augustus en begin september hebben onze activiteiten in het teken gestaan van de verkiezingen. We hebben Beuningen en Wijchen voorzien van posters, zelfs op plaatsen die de burgemeester van Beuningen niet zo fijn vond. Voor de gemeente Beuningen hebben we goede resultaten bereikt. In wijken waar we actie gevoerd hadden, haalden we zelfs de meeste stemmen en over geheel Beuningen was de SP de derde partij.

Ook kwam in de maand september het zwembad weer in zicht. Men wilde het schoolzwemmen stopzetten. Voor ons een reden om met twee mensen te gaan praten met de eigenaar van De Plons. Later zijn we met een grote groep naar de comissievergadering van oktober geweest, met groot succes.

Nu zijn we bezig met een actie tegen de sluiting van het dorpshuis de Lèghe Polder en de superbonus van Dhr. J. Modder, zie elders op dit inlegvel.

We zijn dit jaar 3 maal op WEB FM radio geweest en 2 maal op WEB FM TV. Verder hebben we regelmatig in kranten gestaan.

Zoals u kunt lezen is de SP afdeling Beuningen een zeer actieve partij en dat willen we ook in 2013 blijven. Dan rest ons alleen nog om u fijne Kerstdagen en een goede jaarwisseling toe te wensen.