Dorpshuis Utopia

7 februari 2013

Dorpshuis Utopia

Twee weken geleden kreeg de SP Beuningen het verzoek vanuit de Tweede Kamerfractie van de SP om uit te zoeken of het klopt dat er, met een beroep op de Crisis en Herstel Wet, een aanvraag  ligt voor de Laan 1945 te Weurt.

De SP fractie wil namelijk uitzoeken of deze wet wel naar behoren werkt en wilde woensdag 23 januari inbreng leveren namens de SP over de zesde tranche van de Crisis- en herstelwet(Chw). Beuningen wordt daarin op de experimentenlijst genoemd. Dat is mooi, zal je in eerste instantie denken. Maar de SP Tweede Kamerfractie is uitermate kritisch over de zaken die onder de Chw gebracht worden. Veel verworvenheden op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid worden, onder de werking van deze wet, buitenspel gezet; vooral in experimenteer gebieden. Of, zoals het in de Tweede Kamerstukken vernoemd staat;

- Beuningen: het gebied van Laan 1945

Laan 1945 vormt de schakel tussen het dorpshuis en de sportvelden. Door meer

planologische flexibiliteit te bieden, hoopt de gemeente op initiatieven die leiden

naar een ontwikkeling met meer voorzieningen en een centrumfunctie.

Het gaat dus over het project waarin het samenvoegen van sportvelden, de sporthal en dorpshuis de Kloosterhof centraal staan. Mijn antwoord aan de fractie was dat, gezien de ervaringen met het MFA te Ewijk, het niet echt iets is wat leeft onder de bevolking. De verenigingen zouden er voor weglopen en houden hun bijeenkomsten inmiddels in de plaatselijke kroeg. Ook hadden de verenigingen weinig inbreng in de plannen. Daarnaast is er een flinke afstand tussen de locatie dorpshuis en de sportvelden.

De woordvoerder van de SP fractie stelde voor om contact op te nemen met de SP fractie van Provinciale Staten Gelderland m.b.t. de financiering rond dit project. Het Beuningse college van B&W gaat ervan uit dat de Provincie een bedrag van 1,9 miljoen euro zal bijleggen. Het antwoord van dhr. Lucassen, Statenlid van de SP was dat zo’n grote bijdrage zeer onwaarschijnlijk is! Die 1,9 miljoen euro moet komen uit het impulspotje van de provincie. En dat zou dan bijna in één keer leeg zijn, terwijl er nog verschillende andere projecten in de provincie op de plank liggen. De eerste ronde is net geweest, n.l. in oktober 2012 heeft de provincie aan verschillende projecten een bedrag uit dit potje toegekend. Geen enkele bijdrage was hoger dan € 500.000 en zal het zeker ook niet worden!

Maar los van de financiering, ook hier luistert het college niet naar de bevolking. Er waren mensen van de SP aanwezig tijdens de voorlichting over het project in de Kloosterhof. Weer was er zeer veel weerstand vanuit de bevolking, en weer luisterde het college niet. Het lijkt wel of ze niks geleerd hebben van het MFA Ewijk. Ze leggen de verenigingen gewoon hun wil op. Waarschijnlijk staat er zo meteen, als de bouw toch door mocht gaan, weer een leeg MFA en zijn alle verenigingen vetrokken naar het Centrum of de Kloostertuin.

Veel verenigingen zullen de nieuwe huur niet kunnen betalen. Velen zullen tijdens de verbouwing leeglopen omdat ze hun activiteiten niet kunnen doen.

En verder komt bij de SP Beuningen de vraag naar voren waarom zoiets wordt gedaan, terwijl vele verenigingen worden getroffen door bezuinigingen, welke zijn ontstaan door eerder gerommel met gemeenschapsgeld, te weten het gronddebacle van 34 miljoen.

Ik zou aan het college willen voorstellen, wacht tot de 34 miljoen schuld teniet is gedaan, en overleg goed met de gebruikers van de MFA en bevolking van Weurt.