Bruggen slaan

8 maart 2013

Bruggen slaan

‘Bruggen slaan’ twitterde onze burgemeester Carol van Eert op 29 oktober 2012 toen hij het in zijn nieuwe functie voor het eerst had over samenwerking met andere gemeenten. Op zich is daar niks verkeerd aan, als het maar op een democratische wijze gaat. Dus niet een nieuw clubje bestuurders bij elkaar zoals een stadsregio of clubjes die een volmacht krijgen van een stel gemeenten om beleid te voeren.

Deze ideeën komen uiteraard ergens vandaan. Ze staan vernoemd in het regeerakkoord van de regeringscoalitie van PvdA en VVD, alleen gaan zij daarin veel verder. Deze partijen willen via minister Plasterk een gehele ommezwaai van provincies en gemeentes hebben. Ze willen een tsunami van herindelingen van gemeenten en provincies. Minister Plasterk heeft de ambitie om in 2015 al de provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland tot een nieuwe provincie om te vormen.

Maar dit gaat ook op voor een gemeente zoals Beuningen. Op 11 december jl. twitterde burgemeester Van Eert weer dat er gesproken was binnen de gemeenteraad over intensievere samenwerking tussen regiogemeenten. Zo werd er op 19 februari 2013 gesproken over deze samenwerking. Van Eert twitterde: ‘Gelukkig is de agenda niet al te groot dus we kunnen hier veel tijd voor nemen.’ De PVDA fractie gooide zelfs de op het internet: ‘Het H woord is gevallen!’ (De H van herindeling…)

De reacties van de andere partijen waren min of meer eensluidend, behalve BN&M. Groen Links was genuanceerder, zij willen stabiele samenwerkingsvormen. Inhoud is belangrijker dan vorm.

Kortom, het ziet ernaar uit dat men hier wel voor voelt. Plaatsen waarmee Beuningen eventueel wil samenwerken, liggen ook al op de tafel. Men denkt aan een grote gemeente Maas en Waal, dus Wijchen, Druten en Beuningen samen een! Wij van SP Beuningen willen graag weten hoe de bevolking van iedere gemeente afzonderlijk hierover denkt voordat wij zover zouden gaan als de uitspraken van de huidige fracties in de raad van Beuningen. En dit willen wij zeker niet in de komende gemeente­raad­verkiezingen als onderwerp laten gelden, zoals gesuggereerd wordt. De gemeenteraadverkiezingen moeten gaan over andere zaken en veel breder bekeken worden dan alleen de herindeling! Ik zie het alweer voor me. De vorige verkiezingen bestonden hoofdzakelijk uit wel of geen verplaatsing van de voetbalvelden en wel of geen seniorenwoningen op de Hutgraaf.

Ook wil de SP in Beuningen voorkomen dat een partij zoals BN&M, die de afgelopen periode een desastreus beleid heeft gevoerd, wint omdat ze tegen herindeling zouden zijn!

Mensen laat de verkiezingen gaan over plaatselijke zaken en houdt een plaatselijk referendum als het gaat om een stem over de herindeling.