Lente

5 april 2013

Lente

'Min 20 graden', sprak de Eskimo, 'de lente hangt in de lucht.' (Wiet van Broeckhoven)

De lente is alweer een paar dagen in ons land, tenminste dat zegt men. Aan het weer is het nog niet te merken. Ook het gevoel bij veel mensen is niet echt bij deze lente dit jaar. Veel mensen hebben veel teveel zorgen om zich daarnaast ook nog druk te maken over de jaargetijden. Deze mensen bereiden zich voor op een ander soort strenge winter, hun toekomst.

Op het moment dat u ongeveer deze Tribune in uw bus krijgt, zijn wij in Den Haag aan het demon­streren tegen de grootste bezuiniging die ons land in de geschiedenis heeft gekend. De zorg, opge­bouwd uit solidariteit, wordt in een zeer snel tempo afgebroken naar een systeem waarin de solida­riteit is veranderd in een hedonistisch systeem. Daar telt alleen: ‘IK ben belangrijk!’

Deze bezuiniging zorgt ervoor dat de gevolgen van de sluiting van de mijnen in 1970 waar 17.000 kompels werden ontslagen hiermee verbleken. Met de bezuinigingen in de thuiszorg dreigen binnenkort 100.000 thuishulpen of ontslagen te worden, of teruggezet naar functieschaal 10, 1e groep. Die schaal ligt rond het minimum inkomen. En dit is nog maar de eerste groep! In de toekomst zullen de thuisverplegenden die verzorgende werkzaamheden verrichten de volgende golf zijn. Dus onzekerheid troef bij velen van hen.

Daarnaast ondervindt de sociale werkvoorziening de nodige klappen. Ook hier zullen velen achter de geraniums worden gezet omdat ze niet zouden produceren. Ja, produceren is het nieuwe begrip momenteel in Den Haag.  Je bent geen mens meer voor de werkgevers, nee, je bent een productie­middel. En als je niet meer voldoende produceert, dan ben je niet rendabel meer. Conclusie, zieken en ouderen moeten verdwijnen uit dit productieproces. Hoe lang deze mensen bij een werkgever hebben gewerkt, speelt niet meer mee. Als je je targets niet meer haalt, weg ermee!

Nu wordt de oorzaak van deze ‘bezuinigingen’ allemaal op één grote hoop gegooid, crisis. De crisis waar we volgens Bos niet bang voor hoefden te zijn, die zou aan ons land wel voorbij gaan! Ook de economen die nu het grootste woord hebben, zagen deze crisis niet aankomen. Hoe kunnen ze dan nu zeggen dat bezuinigingen en hervormingen nodig zijn om het land weer op poten te krijgen. En let op, veel van deze economen maken nu weer een draai naar niet of minder bezuinigen.

Ook aan Beuningen gaan de bezuinigingen niet voorbij. Vorige week stond in de krant dat er 5 tot 10 sociale conciërges moeten verdwijnen bij scholenstichting de Oeverwal. Het gemeentehuis zal het met veel minder ambtenaren moeten doen. Veel personeel bij cultuurstichting De Stroming zal op straat worden gezet. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De burgemeester is drukdoende om samenwerking te zoeken met andere gemeentes om nog meer op personeel te kunnen bezuinigen.

Maar er is ook goed nieuws voor Beuningen, tenminste zo wordt het gebracht! De gemeente krijgt van de provincie Gelderland 5 miljoen euro ter compensatie van de ontstane schuld door het zanddebacle. Als je het goed leest, dan staat er dat het college van B&W wordt beloond voor mismanagement. En dit is ook de reden dat de SP-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland ,bij monde van Peter Lucassen, sprak over willekeur als het gaat over het verdelen van gelden door deze provincie.

Voor alle duidelijkheid, de SP is er niet op tegen dat deze gelden naar Beuningen gaan, maar wij hebben wel een groot probleem met de reden waarom! Ook omdat we alweer zien aankomen dat de coalitiepartijen volgend jaar met de verkiezingen met de borst vooruit lopen, van ‘kijk eens wat wij hebben geregeld’ terwijl zij er zelf een puinhoop van hebben gemaakt.

Laten we hopen dat de lente met aangename temperaturen niet lang meer op zich laat wachten, en dat we mogen strijden voor solidariteit, zodat er voor álle mensen een aangenamere tijd aanbreekt!