Reactie op open brief van oud PVDA Wethouder Beuningen

Reactie op open brief van oud PVDA Wethouder Beuningen

Ewijk, 24 mei 2013.

Beste Cees van Ingen,

In overeenstemming met de beleefdheidsregels stuur ik u een antwoord op uw open brief geplaatst in de lokale en regionale media met uw verzoek aan de SP om mee te doen met de gemeenteraads­verkiezingen 2014.

Ten eerste wil ik u zeggen dat ik het voor het grootste deel met uw schrijven eens ben. Ook de SP in Beuningen vindt het wrang dat wij niet meedoen met de komende verkiezingen. Wij kunnen uw teleurstelling dan ook delen.

Het is niet omdat wij onze verantwoording willen ontlopen, maar in ons persbericht en in het tv programma van WebFM heb ik het als volgt verwoord. Wij hebben, gezien de te verwachten stemmen en de bestuurlijke verantwoording die wij dan zullen nemen, helaas niet genoeg mensen die een zetel in de gemeenteraad en eventueel een functie als wethouder kunnen bemannen.

Voor het meedoen aan de verkiezingen hebben wij als doel gesteld, dat wij minimaal het dubbele aantal kandidaten willen hebben dan er naar onze verwachting in de raad zullen komen. Gezien de resultaten van de vorige verkiezingen kunnen we dan uitgaan van vier zetels. Dus hebben wij gezocht naar acht mensen die bereid willen zijn om veel vrije tijd in het raadswerk te steken. En helaas dat aantal hebben wij niet gevonden.

De SP wil kwaliteit leveren als participant in de door u aangehaal­de vertegenwoordigde democratie. Maar daarnaast is de SP ook een partij, die zijn werkelijkheid niet alleen haalt uit gedegen rapporten geschreven door theoretici, maar die de werkelijkheid ook toetst aan de praktijk. Wij gaan de straat op en de wijken in om met de mensen te praten. En ook hiervoor heeft de SP in Beuningen zijn mensen nodig. Ons motto is: geen fractie zonder actie.

Wij zouden graag, net zoals onze Nijmeegse SP vrienden, meegedaan hebben. De door u genoem­de bestuurlijke verantwoordelijkheid willen wij graag nemen, maar helaas zal dat in 2014 nog niet het geval zijn. Echter, uitstel is geen afstel.

Voorzitter SP Beuningen                                                                           https://beuningen.nieuws.nl/nieuws/20130523/Open-brief-aan-het-bestuur-van-de-SP-afdeling-Beuningen