Zwarte Piet verdringt de Algemene politieke beschouwingen

14 november 2013

Zwarte Piet verdringt de Algemene politieke beschouwingen

De werkelijke kinderlectuur zijn de gedeeltelijk begrepen boeken voor volwassenen.( Godfried Bomans)

De laatste week stond zwarte Piet constant ter discussie. Een eeuwenoud volks­feest lijkt te worden gebruikt door de media en de politieke partijen om onze aandacht af te leiden. Want er komt wat ellende op ons af volgend jaar. Ellende veroor­zaakt door partijen als PVDA, VVD, D66 en de christelijke partijen CU en SGP. Zij hebben de afbraakplannen gesteund, die ingepakt zitten in de begroting 2014 van dit kabinet.

Sinterklaas was in het begin een charitatieve actie. Kinderen konden in 1427 hun schoen zetten in de Nicolaaskerk te Utrecht. Rijke Utrechtenaren legden dan iets in die schoen en dat werd verdeeld onder de armste kinderen!

Juist dit laatste is het wrange in de discussie. De media maken gebruik van enkele mensen die zich druk maken over de kleur van zwarte Piet. En dat is weer gerelateerd aan ons slavernij verleden. Ik begrijp het probleem van deze mensen ook en ik schaam me ontzettend voor dat deel van de geschiedenis van ons volk.

Maar aan de andere kant zit een veel groter probleem dat door deze discussie gedeeltelijk buiten de media is gebleven. De Algemene Politieke Beschouwingen en het wangedrocht dat door aan aantal partijen geproduceerd is.

Mensen zonder werk worden paria’s. Zieken en gehandicapten wordt verteld dat zij schuld hebben aan hun ziekte of handicap en zelf maar voor oplossingen moeten zorgen. En daar is ook een nieuw begrip voor geïntroduceerd: de par­tici­patie samenleving, of met andere woorden “zoek het zelf maar uit”! En de SGP heeft het voor elkaar gekregen om het abortusvraagstuk weer terug te brengen naar 5 maart 1971. De toenmalige opvatting over tienermeisjes en zwanger­schap wordt door het kabinet gesteund: om de meisjes hun zwangerschap te laten voldragen en vervol­gens de baby ter adoptie af te staan.

Deze week komt er weer een ZO krant uit van de SP, genaamd BASTA. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de resultaten van de begrotingsbesprekingen voor 2014! Dus ik ga weer terug naar die discussie over Zwarte Piet!

Want veel kinderen zullen door de plannen van het herfstakkoord, (ik noem het liever Zilverlingenakkoord), niks vinden in hun schoen. Dit is geheel in tegen­stel­ling met 1427. Veel gezinnen zullen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

En via zogenaamde participatie of charitas lijkt de maatschappij weer af te zakken naar die tijd rond 1427.

En dat in Nederland dat tot de vijf rijkste landen behoort, en waar 1300 inwoners een kapitaal van 175 miljard euro in hun bezit hebben.

Datzelfde Nederland, waar de VVD en D66 ervoor gezorgd hebben dat de rijken nog rijker worden dankzij verlaging van het top tarief!

Mijn hoop en wens is dat alle kinderen iets in hun schoen vinden en dat een discussie over kleur niet ook dit festijn verpest!