Actie in dorp met Keukentafel

15 november 2014

Actie in dorp met Keukentafel

Jeroen MoorenDe Keukentafel

SP Beuningen staat vandaag in het dorp met een waarschuwing! Dus niet om mensen bang te maken.

I.v.m. de overheveling van huishoudelijke zorg van AWBZ naar WMO en een daaraan gekoppelde bezuiniging hebben veel gemeenten besloten via keukentafelgesprekken samen met cliënten tot keuzes te komen over minder zorg voor die cliënt. Wij laten in een rollenspel zien hoe zo’n gesprek zou kunnen lopen en hebben als voorbeeld genomen voorbeelden uit de praktijk welke in Oss en Berkelland reeds gebruikt zijn! In Berkelland heeft dit een bezuiniging van 70% opgeleverd!

Hieronder ziet u een voorbeeld van zo’n gesprek;

Ambtenaar:

• Goede dag mevrouw/meneer ik kom vandaag bij u aan de keukentafel zitten om samen met u keuzes te maken omtrent uw zorg! Zoals U weet moet er bezuinigd worden dus we kijken samen waarop!

• Ga zitten, O ik zie u zit al

Ambtenaar:

• O ik zie u heeft een wasmachine!

• Uh ja maar

Ambtenaar:

• Mooi dan kan ik 1 uur per week van uw zorg afschrijven want een wasje kan u zelf toch draaien!
  • U heeft kinderen zie ik! De jongste woont in Amsterdam en de oudste in Nijmegen! Nou dan kan ik toch wel 3 uur afschrijven want zover is de afstand niet om u te komen helpen!

• Ja maar

Ambtenaar:

• Nu zitten we al op 6 min 4 uur het gaat lekker!
  • Wandelt u veel?

Client:

• Ja, ik loop een rondje met de hond

Ambtenaar:

• Mooi dan halen we er nog een uurtje af, u kunt de boodschappen dus zelf doen
  • Nou mevrouw/meneer we zijn samen toch tot mooie keuzes gekomen en ons besluit is dus dat u een uur zorg in de week krijgt i.p.v. de 6 uur die u eerst had! De gemeente zal zeer blij zijn met uw keus!
  • Bedankt en tot ziens!

Conclussie:

Zoals u ziet zijn dit soort gesprekken behoorlijk sturend en is het maken van keuzes zoals de gemeenten, het afspiegelen onmogelijk! We begrijpen uiteraard dat het voor gemeenten ook moeilijk is om het iedereen naar tevredenheid in te vullen, maar gemeenten kunnen ook andere prioriteiten leggen!

Moraal van dit verhaal: Een ambtenaar die uit het gemeentehuis komt zou iemand moeten zijn voor zijn burgers, zeker de ouderen onder ons zijn zo nog groot gebracht. De gemeente krijgt te weinig geld van de overheid en het moet dus maar met minder. Nu komen er ambtenaren uit dat gemeentehuis juist bij die ouderen en anderen hulpbehoevende met de opdracht om deze eronder door te trekken. Probeer altijd een familielid of goede bekende bij deze gesprekken te betrekken en wees op Uw hoede!

Tip: Zorg dat er altijd iemand aanwezig is bij zo’n gesprek!

U kunt ook contact opnemen voor vragen en ondersteuning bij het Meldpunt Keukentafel van SP Beuningen! Er zijn mogelijkheden een bezwaar aan te tekenen tegen een besluit van de Gemeente en in noodgevallen kan er ook iemand van ons bij zo’n gesprek aanwezig zijn!

Jeroen Mooren

Goede actie.
Alleen in de eerste alinea staat een foutje: de financiering vd huishoudelijk hulp is al jaren gelden uit de AWBZ. Sinds 2009 al in de WMO.