Nieuw bestuur

9 juli 2015

Nieuw bestuur

Foto: Ed van der Schaft

Op 23 juni jl. hebben de leden van SP Beuningen tijdens de Algemene Leden Vergadering (ALV) een nieuw bestuur gekozen. Na eerst afscheid te hebben genomen van de penningmeester Eric van Dijk hebben de leden gekozen voor de volgende mensen.

Voorzitter in functie                           Jos Swartjes

Organisatie secretaris in functie       Henck Keijser

Penningmeester                                Mieke Schoemaker

Alg Bestuurslid                                   Janny Jongkind

Alg Bestuurslid                                   Frans Gielen

We hopen met dit bestuur een forse stap naar voren te zetten; we gaan voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Verder zullen we ons nog vaker laten zien aan de deuren en in de centra van de dorpen. En hopen een nog grotere bekendheid te krijgen die andere partijen doen verbleken in Beuningen, zelfs BN&M! Want laten we eerlijk zijn er is maar één echte lokale partij die zich ook echt lokaal het gehele jaar laat zien en dat is de SP.

Tijdens deze Algemene Leden Vergadering hebben we ook gesproken over grotere veranderingen binnen de SP. In het vorige inlegvel schreef ik al dat Jan Marijnissen af gaat treden als voorzitter van de SP en dus vervangen moet worden. En daarnaast worden er nog acht bestuursleden vervangen of herkozen. Voorts heeft het huidige partijbestuur verantwoording afgelegd over de afgelopen periode d.m.v. een Congresstuk genaamd "De SP aan het werk".

Wat betreft de opvolger van Jan Marijnissen hebben de leden gevraagd om een voorzitter die aan de volgende punten moet voldoen:

• De Nieuwe voorzitter moet bewezen hebben de kernwaarden van de SP te heiligen. Dus Solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid. Ook moet de voorzitter de afdrachtregeling en actie/fractie als belangrijkste punten van de SP zien en deze ook willen doorvoeren.
  • Voorstel is om een verbindende voorzitter te hebben die tussen actie en fractie staat. Omdat deze punten nogal spelen binnen de partij wordt er voorgesteld dat de voorzitter een tweetal bestuursleden naast zich heeft staan waarvan de een zich richt op de acties en de ander op de fractie. Daarbij blijft natuurlijk voor de actieve SP-leden gelden dat IEDER SP-lid zich ook moet houden aan het actie/fractie model. Wij als afdeling vinden het n.l. belangrijk dat ieder lid de problematiek toetst aan de praktijk, dus onder de mensen.
  • De Voorzitter moet gekozen worden uit de meest deskundige mensen, maar bij gelijke deskundigheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw.
  • De Voorzitter moet benaderbaar zijn! Hij/zij moet zich ook laten zien in de afdelingen.
  • De voorkeur gaat uit naar een voorzitter die een arbeidsverleden heeft.
  • De voorzitter moet ten koste van alles de standpunten vanuit het congres bewaken. Het congres heeft mandaat veranderingen in te voeren via meerderheid van de aanwezigen.

Voorzitter SP Beuningen