Hoe zit het met de vluchtelingen in Beuningen ?

14 januari 2016

Hoe zit het met de vluchtelingen in Beuningen ?

Foto: SP / SP Menterwolde

Burgemeester Carol van Eert vraagt  op 20 oktober 2015 de fractievoorzitters van de Beuningse politieke partijen om een vertrouwelijk gesprek, populair gezegd: in kamertje stiekem.

Wat er PRECIES besproken is blijft geheim, maar er is een sterk vermoeden dat het over het vluchtelingenprobleem gaat. In dat kamertje wordt waarschijnlijk besproken dat de burgemeester een voorstel wilde doen aan het COA voor een locatie voor een AsielZoekersCentrum, AZC, in Beuningen. De burgemeester heeft een locatie op het oog gelegen tussen Beuningen en Ewijk. Daar zouden volgens hem 300 mensen kunnen wonen. De burgemeester wilde daarvoor de instemming van de fractievoorzitters. Die heeft hij toen waarschijnlijk ook gekregen.

Volgens de SP is dat een aanpak die niet goed is. Waarom zo'n belangrijk sociaal vraagstuk niet gewoon in het openbaar bespreken ??? Mensen die wonen in Beuningen, maar vooral in de buurt van die locatie, zouden inspraak moeten krijgen via inspraakavonden. En alles moet transparant gebeuren. Bang voor raddraaieres uit andere delen van het land (zoals o.a. in Geldermalsen gebeurde) ? Controleer daar dan eventueel op. Maar de eigen inwoners buitensluiten van informatie en inspraak ? Volgens de SP is dat echt een foute aanpak.

En zou het echt zo zijn dat alle 6 de fractievoorzitters zonder tegenspartelen meegegaan zijn in dat bewust buitensluiten van de beuningse bevolking ? Het lijkt er in ieder geval wel op.

Inmiddels zijn we al weer bijna 3 maanden verder. Er zijn ondertussen bijeenkomsten geweest in een plaatselijke kroeg, georganiseerd door bewoners en met het bespreken van vragen van bewoners. Er schijnt veel onduidelijkheid te zijn, veel vragen, maar geen gemeentebobo die antwoorden komt geven. Jammer, want de SP wil geen conflicten die ontstaan door zwijgen over de gang van zaken en vragen die er zijn onder de bevolking.

De SP is niet tegen opvang van vluchtelingen. Integendeel we zijn voor, maar wel onder voorwaarden. En deze voorwaarden zijn:

•          Niet te grote opvang
  •          Transparantie vanuit COA en gemeente
  •          Inspraak vanuit bevolking

Over de toegewezen opvangplaats door B&W heeft de SP de nodige vraagtekens. Is dit aanbod aan COA wel reëel, of is het een aanbod om later te zeggen, we hebben een aanbod gedaan maar COA vond het niks. Het gaat n.l. om een boerenweiland zonder voorzieningen m.b.t. licht, gas en water.

SP Beuningen is van mening dat de start rond het vraagstuk een valse start is geweest! Een regentenstart: 'wij beslissen en jullie houden jullie mond'. Neem als Burgemeester en Wethouders de bevolking serieus en vertrouw ze!

Verder wil ik in de discussie meegeven dat er genoeg is voor iedereen!

De verhalen van ze pikken onze huizen, banen en geld in is onzin. Wat betreft huizen wil ik nog het volgende kwijt. De gemeente Beuningen heeft een achterstand van 31 woningen bij het toewijzen van woningen aan uitgeprocedeerde asielzoekers en die achterstand bestond al voordat de eerste mensen van de huidige vluchtelingenstroom in ons land aankwamen.

WEES DUIDELIJK, TRANSPARANT NAAR DE BEVOLKING EN LAAT VLUCHTELINGEN NA OVERLEG WELKOM ZIJN!

Voorzitter SP Beuningen