Thuiszorg in Beuningen

10 maart 2016

Thuiszorg in Beuningen

Foto: Jos Swartjes

Op 22 januari van dit jaar kregen 69 medewerkers van Verian te horen dat er ontslag voor hen was aangevraagd. Deze 69 medewerkers zijn allen werkzaam in de gemeente Beuningen. De reden die de directeur, de heer Zwart, aangaf is dat de gemeente Beuningen "de code" niet had ondertekend.

Deze code houdt in dat de gemeenten niet lager mogen gaan bij de aanbestedingen dan wat de cao aangeeft voor de medewerkers. Dit komt voor de zorgaanbieder op € 21 per uur minimaal.

Wethouder Hendriks wil daar onder blijven en gaat zoals hij het in de gemeenteraad nogal gemakkelijk zei "voor de goedkoopste in de aanbestedingen". Later in de commissie-vergadering samenleving, waarbij de tribune vol Verian-medewerkers zat, liet hij zich tactischer uit hierover maar het antwoord was in wezen hetzelfde.

Dit komt er dus op neer dat de wethouder voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en verder lak heeft aan wat deze 69 medewerkers overkomt. Er zat bij het slecht-nieuwsgesprek zelfs een medewerkster die haar woning zou moeten verlaten omdat die te duur wordt met een uitkering.

Nu, enige tijd later, verschijnen de advertenties van de zgn. zorgcowboys. TZorg, een zorgaanbieder die zijn medewerkers een loonsverlaging van 30% per uur wil betalen. En dat is inderdaad de zorgaanbieder die uitgebreid besproken werd bij het NCRV TV programma Monitor. En daar kwam deze zorgaanbieder als zeer slecht over.

Ook komt er een nieuwe aanbieder die de naam Gezellig draagt, ik weet hier alleen van dat deze uit Zwolle komt, maar hun beleid m.b.t. de medewerkers is me onduidelijk. Ik hoop dat deze wel redelijk is voor de medewerkers.

Het is nu even stil rond Verian, maar de strijd kan zo verhevigen als er meer duidelijkheid komt voor de ex-medewerkers van Verian. Een strijd die zich snel verspreidt in geheel Nederland. Er zijn al een aantal gemeentehuizen bezet geweest en dit zal zo voortduren.

Veel gemeenten zijn onder druk van deze strijd in zee gegaan met Buurtzorg, een zorgaanbieder die geheel anders werkt dan alle andere zorgaanbieders. Zij gaan alleen in zee met gemeenten als deze zich aan de code van minimaal € 21 per uur houden. Ook vragen ze van de gemeenten een "transitievergoeding", een eenmalige vergoeding voor de kosten van de overstap. Maar het bijzondere van Buurtzorg is dat ze in wijkteams werken met een zeer kleine overhead, dus weinig bestuur, administratie en bureaucratie. Deze wijkteams zijn zelfsturend.

Ik weet dat de gemeente Beuningen financieel moeilijk zit maar dat laat niet toe dat ze zich van hun verantwoordelijkheid mogen losweken m.b.t. de zorg aan clienten en medewerkers.

Ik keur de houding van de wethouder dan ook geheel af en verwijs hierbij naar onbehoorlijk bestuur!

Voorzitter SP Beuningen