De oplossing van SP Beuningen voor WMO

10 november 2016

De oplossing van SP Beuningen voor WMO

Foto: Jos Swartjes

We hebben de laatste tijd behoorlijk geageerd tegen het gemeentelijk beleid rond de WMO en dus ook de nodige reacties gehad. O.a.: “ja, jullie zijn overal tegen”. Dat idee wil ik via deze column proberen weg te krijgen. Want we hebben een idee hoe het veel beter kan in de gemeente Beuningen.

Beuningen heeft, op de PvdA na, de WMO geplaatst onder algemene voorzieningen, wat inhoudt, dat hulpbehoevenden een forse eigen bijdrage moeten gaan betalen die kan oplopen tot € 1.500 op jaarbasis. Kort gezegd, dit mag niet! Maar wordt toch zo uitgevoerd.

Ons plan is simpel maar te betalen,  We willen eerst de WMO terug naar waar het hoort, maatwerk. En we willen dat met de achterliggende gedachte om de hulpbehoevenden zo lang mogelijk zelfstandigheid te bieden.

We willen een gemeentelijk fonds in het leven roepen; we noemen het het Gemeentelijk WMO Fonds. Alle gelden die voor WMO als inkomsten gelden gaan naar dit fonds. Dus geen miljoen overhouden zoals Beuningen over 2015 deed. (Beuningen stopte die miljoen euro bij de “algemene middelen”, dus in de pot waaruit de straatlantaarns en zo betaald worden.)

Naast het miljoen euro overschot (2015) willen we ook de overhead kleiner maken. Dus de bureaucratie; er zijn namelijk twee tijdrovende rapportagesystemen, n.l. Algemene Zorg Registratie (AZR) en CORFU wat staat voor CAK Online Registratie Functionaliteit. Daarnaast gaat er zeer veel onnodige tijd zitten in de Certificering van de zorgaanbieder. Wij willen dit alles laten vervangen door een zelfsturende coöperatie van medewerkers ondersteund door de Gemeente. Dus geen duur management en staf. We denken aan het model dat Apeldoorn en Nijmegen nu hebben met de thuiszorgmedewerkers die voorheen werkzaam waren bij thuiszorgorganisatie Verian.

Ook willen we af van indicaties gebaseerd op wantrouwen. We willen een gedegen indicatie gedaan door ervaren beroepskrachten, dus niet door ambtenaren. Ik denk aan de ouderenadviseur van Beuningen, nu nog werkzaam bij culturele stichting Perspectief. Ook dit moet weer terug naar een welzijnsinstelling en de ouderenadviseur moet weer maatschappelijk werker zijn.

Niet de centen, maar de vraag van de cliënt moet voorop staan Dus geld voor zorg moet naar zorg gaan en niet naar bijvoorbeeld het dichtgooien van een gat genaamd de Beuningse Plas.

Of iemand op dit moment huishoudelijke hulp krijgt via de Gemeente wordt beoordeeld aan de hand van de maatstaf “Schoon en leefbaar”, dus de vraag hoe schoon en leefbaar een woning is. Wat ons betreft mag die maatstaf blijven bestaan. Maar wie beoordeelt of een woning schoon en leefbaar is ? Een ambtenaar ? Wij vinden de beoordeling door de bewoner belangrijker dan de beoordeling van een ambtenaar die even een rondje door het huis loopt in opdracht van de Gemeente.

Eenzaamheid moet meegenomen worden in de problematiek rond de indicatie; dus er moet aandacht zijn voor de cliënt en geen stopwatch voor de zorgverlener.

We hebben als mens de verantwoordelijkheid hulpbehoevenden bij te staan i.p.v. ze als een blok te laten vallen

Voorzitter SP Beuningen

Helemaal mee eens.
Hoe is uw standpunt t.a.v. huisvesting. Ik ben naast lid van de SP voorzitter/secretaris van HuurdersBelangen Druten en zou graag met u, uw collega's van uw SP-afdeling in contact komen. Het contact met West Maas en Waal is van mij uit verwaterd juist vanwege de bemoeienis met de sociale sector.