De baksteen!

9 december 2016

De baksteen!

Foto: Erik Claus
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet
                (Karel Glastra van Loon)

Beste leden van SP Beuningen:

We staan op de overgang van oud naar nieuw. Dit is de laatste Tribune van 2016 en binnenkort stappen we over naar een hectisch jaar 2017. We zijn nu uiteraard al bezig met de voorbereidingen voor dat jaar, zeker als het gaat over het opzetten van de beweging naar een solidair zorgfonds genaamd Nationaal Zorgfonds. Ook SP Beuningen is daar drukdoende mee. U hebt al een krant daarover in uw brievenbus gehad en we hopen uiteraard op uw steun, die u aan kunt melden op www.nationaalzorgfonds.nl. Maar er gaat meer komen volgend jaar, n.l. de Tweede Kamerverkiezingen. Zeer belangrijke verkiezingen gaan dit worden, vooral om de rechtse hegemonie de kop in te drukken. De VS hebben met Trump een gevaarlijke rechtse president gekregen door de kiezer. In Turkije heerst rechts met aan de macht Erdogan. In Duitsland komt de AfD opzetten. De franse kiezers kunnen voor het presidentschap straks kiezen tussen de extreem rechtse mevrouw Le Pen en de uiterst rechtse mijnheer Fillon. In Hongarije regeert een mijnheer Orban die regelmatig de vloer aanveegt met demokratische vrijheden. In Belgie komt Vlaams Belang terug na even in de verdrukking te hebben gezeten. En helaas kunnen we dat rijtje nog een stuk langer maken (Slowakije, Moldavie, etc). Maar ook in Nederland zijn er vele rechtse partijen die meedoen zoals: PVV, VNL en ja ook DENK.

Naast het bovenstaande ligt er nu ook een brief bij mij over de gemeenteraadsverkiezingen 2018 met de vraag of SP Beuningen meedoet en hoe de afdeling er voor staat. De afdeling loopt prima; er komen steeds meer nieuwe leden bij en ons ledental staat nu op 79. We hebben een stabiele kerngroep van 15 mensen. Maar ik bekeek deze brief verder en kwam tot het volgende verhaal.

De toestanden hierboven beschreven, het onrecht begaan door de huidige regering, plus het zogenoemde lente akkoord en het herfst akkoord, bracht mij tot de volgende metafoor. Stel ik heb een baksteen. Die kun je op verschillende manieren gebruiken. Je kunt ermee door heilige huisjes gooien zoals zorgstaat, vreemdelingen, ouderen, enz. Maar als oud gediplomeerd metselaar denk ik er eerder over om deze steen te gebruiken voor het versterken van de fundering. En dan zie ik deze steen als u. U kunt meedoen om samen met onze kerngroep-leden een flinke muur te bouwen om samen de knuppel in het hoenderhok te gooien; het hoenderhok genaamd de Beuningse politiek.

U kunt op onze bijeenkomsten komen, iedere tweede maandag van de maand 19:30 uur in het gebouw achter in de Protestante kerk te Beuningen. U kunt meehelpen met langs de deuren gaan voor een beter Nationaal Zorgfonds. Maar u kunt u ook aansluiten bij onze kandidaten voor de Gemeenteraads-verkiezingen. Wij als SP geven daar zeer goede cursussen voor. Ook Gemeente Beuningen geeft een cursus m.b.t. de Gemeenteraad. U mag daar uiteraard aan meedoen maar wij vinden de SP-cursussen veel waardevoller. Om voor de SP in de gemeenteraad te komen hoeft u echt geen universitaire studies achter de rug te hebben. Als u onder vrienden, collega’s, enz. uw woordje kunt doen dan kan dat zeker in de gemeenteraad!

Ik wil terug gaan naar het citaat van Karel Glastra van Loon aan het begin van deze tekst en vraag u het goed te lezen. En dan geef ik U mee:  mopperen in uzelf of op feestjes werkt niet,  maar samen een vuist maken wel. Dus sluit u actief aan om de rechtse hegemonie de kop in te drukken en een leefbaarder Beuningen te krijgen. Leefbaarder en ook democratischer, want de bijna monopolistische macht van BN&M moet weg.

Voorzitter SP Beuningen