h

Grote stap voor de Achterhoek, 30 miljoen voor DubbelSPoor.

26 mei 2017

Grote stap voor de Achterhoek, 30 miljoen voor DubbelSPoor.

Foto: Matthias van Hunnik

Een kleine stap voor de provincie Gelderland, een grote sprong voor
reizigers van en naar de Achterhoek. Provinciale Staten heeft op 24 mei
besloten, geld te reserveren voor verdubbeling van de regionale
spoorlijn tussen Didam en Doetinchem. Ook is besloten dat deze
verdubbeling binnen tien jaar in gang moet worden gezet. “Dit is
fantastisch voor het spoor in de Achterhoek” zegt Maurits Gemmink, SP
woordvoerder mobiliteit in de staten. “We voeren al zo’n tien jaar actie
in en buiten de staten om spoorverdubbeling tot Doetinchem voor elkaar te krijgen.”

De SP is opgetogen dat de provincie eindelijk serieus werk
maakt van spoorverdubbeling tot Doetinchem. Gemmink: “Over deze
spoorlijn tussen Doetinchem en Arnhem rijden dagelijks zo’n 18.000
mensen. Die verdienen een stabiele verbinding en dat gaat er op deze
manier komen! De plannen liggen er al jaren en de lokale SP afdelingen
voeren al jaren actie, samen met reizigers, om de provincie duidelijk te
maken dat dit spoor aangepakt moet worden. We hebben regelmatig met
handtekeningenlijsten, puzzelstukken en actiekaarten op de stations
gestaan. Emile Roemer is naar Doetinchem gekomen om het bouwbord voor
spoorverdubbeling te onthullen en we hebben daar zelfs een eerste stuk
dubbelspoor gelegd. Van papier-maché weliswaar, maar daarmee wilden we
laten zien dat het aanleggen van extra spoor niet moeilijk is. Als
vanuit de provincie de wil en het geld er maar is.”

  
 

SP-Statenlid Maurits Gemmink

Die stap is vandaag genomen. Er is een reservering van
vijfentwintig tot dertig miljoen om spoorverdubbeling tussen Didam en
Doetinchem in gang te zetten. Gemmink: “Daarmee zijn we er nog lang niet
want de deskundigen denken dat het hele project tussen de tachtig en
honderdtien miljoen euro gaat kosten. Maar met dit geld kan Gelderland
naar Den Haag stappen om serieus te onderhandelen over een bijdrage van
het Rijk. Ook de gemeenten zullen een bijdrage moeten leveren,
bijvoorbeeld door grond te ruilen.”

De spoorlijn Arnhem - Winterswijk is een van de drukste
regionale spoorlijnen van Nederland. De lijn dreigt nu aan zijn eigen
succes ten onder te gaan. Met kunst en vliegwerk lukt het Arriva en
Breng een kwartierdienst tussen Doetinchem en Arnhem te onderhouden.
Maar als er één trein storing heeft en stil staat op het huidige
enkelspoortje, loopt de hele treindienst vast.

Als alles bij elkaar komt zal er over tien jaar een stabiele
spoorverbinding tussen Doetinchem en Arnhem zijn. Geen wachttijden meer
op de stations waar de treinen elkaar moeten passeren en geen
spoorinfarct als er een trein met storing staat. Gemmink: “Onze grote
wens is dat er dan naast de kwartierdienst voor de stoptrein een
‘regionale intercity’ tussen Doetinchem, Zevenaar en Arnhem gaat rijden.
Daarvoor is er vandaag een grote stap gezet!”

Reactie toevoegen

U bent hier