Hou lijn 5 in de avond!

23 augustus 2017

Hou lijn 5 in de avond!

Foto: Matthias van Hunnik

Vandaag, 21 augustus, werd bekend gemaakt dat vervoerbedrijf Breng een drastische wijziging gaat aanbrengen in het OV richting Beuningen vanuit Nijmegen. Lijn 5 gaat zijn avonddienst verliezen als het aan Breng Connexxion ligt. Lijn 5 Groesbeek Breedeweg Beuningen gaat per 2018 vanaf 21:00 uur niet meer van en naar Beuningen.

Dit gaat voor vele inwoners van Beuningen problemen opleveren. Of men moet een hele afstand lopen vanaf de Van Heemstraweg, waar lijn 85 ’s avonds vanaf 22:18 uur om het uur rijdt.

Bezuinigingen, zegt men, ware het niet dat een andere lijn van dezelfde Breng een dienst heeft geheel gereden door vrijwilligers; die rijden van 7:07 uur tot 18:02 uur. Pure werkverdringing dus!

SP Beuningen pikt dit niet en gaat actie voeren samen met de SP-fractie van de Provinciale Staten. Ook SP Nijmegen is reeds bezig met een actie tegen hetzelfde Breng; daar wil Breng het centrum niet langer bedienen.

En wie zijn weer de reizigers die het meest getroffen worden ? Juist, de ouderen, maar ook de scholieren en mensen die avonddiensten draaien.

Het wordt tijd dat het OV weer doet waarvoor het is opgericht: mensen iedere dag van vroeg tot laat vervoeren. Goed OV helpt ook auto’s uit het verkeer te weren waar dat mogelijk is.

En als de bus vanuit Havanna, Cuba, naar Beuningen kan rijden, dan kan lijn 5 gemakkelijk van Nijmegen naar Beuningen na 21:00 uur. U kunt ook https://beuningen.sp.nl/bus de petitie invullen

Reacties

De dienstregeling van lijn 5 moet zeker niet ingekrompen worden voor de avond! Eerder is juist een latere bus van Nijmegen naar Beuningen wenselijk. Door de week en zeker ook in het weekeinde! Immers, niet alleen wordt er door Beuningenaren gewinkeld in Nijmegen, ook de Nijmeegse horeca is aantrekkelijk. En bij/na gebruik van horeca, of bioscoop of andere uitgaansvoorzieningen wordt het gemakkelijk laat, en is zeker 21:00u veel te vroeg voor laatste bus! Een eventueel per uur, ipv half uur, bus, daar kan ik nig beetje mee leven, zeker als minder bussen in de abond uitgeruild zou worden voor dat er een latere verbinding is, dus na middernacht.

Ik maak regelmatig gbruik van lijn 5, tijden lang dagelijks, en als ik in weekeinde familiebezoek breng, zondag avond terug reis naar Beuningen, dan is 21:00 wel erg vroeg. Hoeft er ook weinig met trein verbinding mis te gaan, ook al mik ik op best veowge, maar laatste bus om 21:00, dan mis ik die dan gemakkelijk. Lopen of taxi... Lopen is na 6 hartaanvallen en met kilo's bagage (ik neem nogal eens zak aardappelen mee, 3-5kg; in brabant veel voedkoper dan hier) geen optie. En taxi, met uitkering, is wel erg prijzig, te prijzig...

Bussen is al best duur geworden, waardoor ik zou verwachten dat eea meer dan kostendekkend geëxploiteerd en gedaan kan worden. Alleen de echt Zwaar winst gevende verbindingen doen, alleen de krenten uit de pap, de minder winstgevende of wellicht enigzins verlies gevende bussen schrappen, dan wordt de publieke vervoerstaak echt louter commercieel bedrijf.

Na de prijsverhogingen wederom een dreigende stap om meer mensen uit her OV en in eigen vervoer, vaak auto, te krijgen.

Stop het uitkleden dan het OV naar en vanaf Beuningen, van lijn 5! Breidt uit, pas aan, maar juist latere bus dan 21:00 is voor vele mensen gewenst, en niet alleen in weekeinde!

Lijn 5 moet ook na 21:00 blijven bestaan..

Eerst vervalt het (geweldige) KAN-kaartje en dan nu ook de avondbussen?!
Openbaar vervoer is al niet goedkoop, dus zul je 's avonds eerder de auto pakken (slecht voor het milieu). En wat te denken van mensen die van het OV afhankelijk zijn? Zeer klantonvriendelijkheid idee.
Slecht idee dus!