2018 Het jaar waar tijd is voor verandering in Beuningen

11 januari 2018

2018 Het jaar waar tijd is voor verandering in Beuningen

Blijf niet mokkend aan de kant staan

Stel een daad en toon je moed

Laat je woede hand in hand gaan

Met het goede dat je doet

Ik wil eerst een ieder een gezond en strijdbaar 2018 toewensen! Een jaar waar wij SP Beuningen naast het activisme het parlementaristisch strijdperk versterken. We doen op 21 maart mee aan de gemeenteraadsverkiezingen met een uitstekend aanvallend programma genaamd “tijd voor verandering”. We gaan niet voor een nieuw zwembad of een samenvoeging van de Lèghe Polder en de Tinnegieter. Nee, we gaan voor solidariteit gepast in een betaalbaar jasje. We gaan voor een eerlijke verdeling wat betreft de bouw van huizen. Dus niet alleen in de kern Beuningen maar juist in de krimpkernen op loopafstand, Winssen en Weurt. Ook moeten plannen voor de bouw van huizen van rond de drie ton volgens ons plaatsmaken voor sociale woningbouw. Wij vinden dat van het aantal woningen dat Beuningen mag (laten) bouwen 50% sociale woningbouw moet zijn. Dus voor de mensen met de laagste inkomens. En dan vooral voor starters en senioren.

Het financiële beleid van de gemeente moet ook anders. We moeten niet willen dat partijen de schulden naar onze jeugd doorschuiven terwijl ze ondertussen zeggen dat “we” uit “onze” schulden zijn, want dat is niet waar! Iedere inwoner heeft namelijk via de gemeente een schuld van € 3.000. Wat wil zeggen dat een gezin met twee kinderen via de gemeente  een schuld van € 12.000 heeft.

De partijen mogen ook niet geld dat door “Den Haag” aan Beuningen gegeven wordt voor duidelijk omschreven doeleinden, gebruiken voor de gemeentelijke schulden.

De Huishoudelijke Hulp werd door de gemeente uit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) naar algemene voorzieningen gezet, wat voor de hulpvrager inhield, een grotere eigen bijdrage en veel minder uren. We hebben als SP hierover een rechtszaak gewonnen tegen de gemeente, dus moet de gemeente dit rechtzetten. Maar de wethouder die met de verkiezingen vertrekt heeft deze procedure ver over de verkiezingen getild. Wij willen een geoormerkte pot WMO en jeugdzorg en dus geen geld dat daarvoor bedoeld is gebruiken voor de gemeente-schuld of voor nieuwe straatlantaarns. We willen een rechtvaardig systeem waar zorg geen gunst is vanuit de gemeente, maar een recht voor de hulpvrager. Daarom willen we ook een onafhankelijk bureau m.b.t. WMO en Jeugdzorg.

Maar niet alleen de gemeente heeft schulden. Ook inwoners van Beuningen kunnen schulden hebben. Schulden, dat is iets waar je tegenwoordig gauw mee te maken kunt krijgen. Wij willen een laagdrempelige schuldhulpverlening, dus niet bij een dure regionale “Gemeentelijke Krediet Bank” maar vanuit de gemeente Beuningen.

Mijn verhaal begon met een gedicht van een helaas te vroeg overleden kameraad, Karel Glastra van Loon. Mooie tekst ! We hebben meer leden nodig die mee willen denken en werken aan een strijdbare SP Beuningen. We willen met een groeiende beweging zowel de raadszaal als de straat als ons strijdperk zien!