Interview met lijsttrekker Jos Swartjes

Interview met lijsttrekker Jos Swartjes

Foto: Peter de Vos

Tijd voor verandering

Ik zit bij Jos Swartjes, lijsttrekker van SP Beuningen, en stel hem de vraag waarom moet de SP in Beuningen in de gemeenteraad komen?

Het is tijd voor verandering in Beuningen, er moeten meer partijen in de gemeenteraad komen en de hegemonie van BN&M moet kleiner worden. Er moet een kritisch geluid komen in de raad. Als voorbeeld noem ik de gemakzucht van alle partijen als het gaat over ouderenwerk en vooral de Wet Maatschappelijk Ondersteuning (WMO) Huishoudelijke Hulp (HH1). De Raad besloot daarover iets dat helemaal niet mocht. Gelukkig hebben we daar een stokje voor kunnen steken en hebben gelijk gekregen van de rechter.

Ook het omgaan met financiën is een doorn in het oog; er is nu een schuld van € 3.000 per inwoner en dan gewoon roepen dat het goed gaat.

Daarom vind ik dat het tijd is voor verandering. Gelden die vanuit Den Haag hier komen moeten ook besteed worden waarvoor ze bedoeld zijn. Ik denk dan bijv. aan het geld dat besteed moet worden voor de kinderarmoede, maar vooral voor de jeugdhulpverlening en WMO. Wij willen dat de gemeente deze gelden oormerkt, dus geld voor zorg naar zorg. Wij denken hierbij aan een soort fonds onafhankelijk van de Gemeente. Dat fonds doet de indicaties vanuit een maatwerkvoorziening en betaalt de zorgaanbieders. Ook stellen we bij aanbestedingen de eis dat de werknemers van deze zorgaanbieders verdienen wat er voor staat in de cao.

Tijd voor verandering. Beuningen moet stoppen met alleen maar dure huizen te laten bouwen voor zowel koop als huur. Wij vinden dat er meer plaats gemaakt moet worden voor ouderen, jongere starters, maar ook laagbetaalden. Wij willen daarom 50% van de huizen die in Beuningen gebouwd mogen worden sociale huurwoningen zijn. Wat woningbouw betreft nog iets, men gaat in Beuningen vooruitstrevend werken aan duurzaamheid, energieneutraal. Een voorbeeld is de vervanging van gas door elektriciteit rond het Amaliaplein. Dat gaat mensen geld kosten. Denk aan vervanging van gas-apparaten door elektra-apparaten op gebied van verwarming en kookmogelijkheden. Wij stellen voor mensen die het niet kunnen betalen een transitieregeling voor.

Tijd voor verandering. De Gemeente moet zich als prioriteit stellen dat het VN verdrag voor mensen met een beperking gestalte krijgt. Dus alles in de gemeente moet toegankelijk worden voor ouderen en gehandicapten. Mensen moeten keuzes kunnen maken en de Gemeente moet daaraan gaan voldoen; ik denk bijvoorbeeld aan rolstoel(en). Gehandicapten(zorg) is geen gunst meer vanuit de overheid, maar een recht voor de gehandicapten.

Tijd voor verandering. Er zijn in de crisis veel mensen ontslagen en daardoor zitten er nu veel mensen in de bijstand. Vaak hoor je: mensen in de bijstand moeten werken voor hun uitkering. Maar wat er feitelijk gebeurt, is dat betaalde mensen ontslagen worden en vervangen worden door uitkeringsgerechtigden. Dat is pure werkverdringing. We hebben in Weurt actie gevoerd tegen werkverdringing. Er stonden daar bij wegwerkzaamheden mensen twaalf uur per dag het verkeer te regelen die dat moesten doen om hun uitkering in Rotterdam te houden. Werkverdringing van volgens cao betaalde verkeersregelaars. Er zijn daarover zelfs vragen gesteld in de Tweede Kamer.

Goed bedoelde projecten moeten getoetst worden aan wat wel en wat niet mag. Voorbeeld: Perspectief is een project begonnen om met leuk uitziende duurzame kleine auto’s mensen met een beperking te vervoeren. Rolstoel? Oeps, dat kan niet. En, denk er om, zelf instappen! Oh, kunt u dat niet? Tsja … Volgens een door Nederland mede ondertekend VN-verdrag is dit pure discriminatie.