Liever een schimmel in de stal dan in de hal.

5 juli 2018

Liever een schimmel in de stal dan in de hal.

Foto: Nato Avestia

Blijf niet mokkend aan de kant staan.

Stel een daad en toon je moed

Laat je woede hand in hand gaan

Met het goede dat je doet

We hebben nu sinds 29 maart dit jaar twee zetels in de gemeenteraad van Beuningen, maar dat wil niet zeggen dat we ons nu ook wentelen in het Pluche.

We hoorden signalen van vocht en ventilatie problemen in de oudere huizen van Beuningen. Met oudere bedoel ik de huizen die rond zeventig gebouwd zijn. Dus we togen met onze kerngroep de wijk rond de Fazantlaan in.

We kwamen er al gauw genoeg achter dat woningstichting Standvast er een vreemd beleid op na  houdt. Het eerste adres waar we kwamen had zoveel problemen met schimmel en vocht dat de keukenkastjes van de muur afvielen. Deze mensen woonden er al een hele tijd.  Ze hadden van Standvast als reactie gehad:  jullie wonen er met teveel mensen, vader moeder en zes kinderen, vandaar die schimmel. Dit zou inderdaad zo kunnen zijn ware het niet dat twee huizen verder iemand woont die er pas kort zit, maar wel een geheel aangepast ventilatiesysteem heeft gekregen.

We kwamen in de buurt vaker vochtproblemen tegen, zoals bij mensen waar het vocht op de gemetselde binnenmuur stond en waar ook schimmelvorming in de keuken en badkamer was.

Het blijkt dat Standvast willekeur toepast met zijn renovatie; mensen die er lang wonen hebben het nakijken en mensen die er komen wonen krijgen een complete renovatie gericht op de toekomst.

Er is wel isolatie aangebracht in de kruipkelder, maar ook in de spouwmuur. Alles in het teken van energie 2040 dus duurzaamheid. Nou heb ik een bouwkundige opleiding gehad en als belangrijkste les kregen we te horen dat de spouw er was vanwege isolatie om vocht tegen te houden. Vóór de tijd van de spouwmuren waren eensteensmuren normaal, maar door absorberen van regen in de steen werd de binnenkant van de muur ook vochtig, dus schimmelvorming.

Nu worden deze spouwmuren door Standvast dichtgespoten en dus kan het vocht van binnenuit niet weg.

Kortom de woningstichting moet naast het streven naar isolatie wel rekening houden met afvoer van vocht van douchen, koken maar ook mensen, dus is een goed ventilatiesysteem  nodig, of nog beter, een mechanisch afzuigsysteem.

Wij vragen de woningstichting Standvast dan ook daadkracht i.p.v. willekeur. Zorg dat naast het streven naar duurzaamheid er ook aandacht is voor verbetering van woonomstandigheden. Laat vocht uit huis en wel bij iedere inwoner, nieuw of oud!

Voorzitter SP Beuningen