Er waait een ijzige kille wind in Beuningen

30 oktober 2019

Er waait een ijzige kille wind in Beuningen

Foto: Jos Swartjes

We zitten nu in de herfst en vlak voor Sinterklaas, maar als ik het over de titel van dit stuk heb bedoel ik niet de woorden uit een Sinterklaaslied. Nee, ik heb het over de houding van het college van B&W plus de coalitiepartijen in Beuningen met betrekking tot het beleid inzake uitzetting van 45 bewoners van de Groene Heuvels.

Burgemeester Bergman heeft de hakken in het zand gezet en blijft volharden in haar standpunt: het permanent bewonen van de bungalows in het park de Groene Heuvels moet een halt worden toegeroepen, en wel met een onmenselijke snelheid. De bewoners moeten als het aan de burgemeester ligt in januari uit hun huisje. Mensen waarvan sommigen er al 25 jaar wonen en zelfs mensen die door de gemeente geholpen zijn met gehandicaptenvoorzieningen vanuit de WMO. Nee, Bergman vindt dankzij het geluid vanuit de provincie dat het goed is en mochten de inwoners er nog langer blijven wonen dan staat deze mensen een dwangsom van maximaal € 60.000 te wachten.

Momenteel wachten de eersten op de uitspraak van de voorzieningenrechter die tijdens deze rechtszaak liet blijken dat een half jaar wel erg snel is. Maar het is afwachten.

Tegenover deze kille houding hebben we momenteel te maken met een wooncrisis. Er zijn te weinig betaalbare woningen in het huursegment, alhoewel wethouder De Klein een andere mening heeft. Hij zegt dat in leegstand niet gewoond kan worden en dat er geen vraag is naar sociale huurwoningen. Dat terwijl men weet dat dankzij het sluiten van bedden bij de GGZ er mensen binnenkort een woning nodig hebben. Of de acht statushouders die in Beuningen geplaatst moeten worden in opdracht van hogere overheden. En wat te denken van de starters en/of kinderen van Beuningse ouders die graag in Beuningen willen blijven. Over prioriteiten gesproken! De wethouder heeft liever koophuizen van rond de prijs van  €400.000; dat levert de gemeente in ieder geval geld op.

Terug naar de inwoners die misschien zo meteen onder de brug van Ewijk moeten slapen, want in de wooncrisis en met het standpunt van de wethouder komen er duidelijk geen huizen vrij voor deze mensen.

We hadden het er de laatste commissievergadering van de gemeenteraad over, wat het college van B&W onder menselijke maat verstaat? Na veel gebakkelei vanuit de coalitie en B&W kwam als reactie: er is in de gemeente een “sociaal team” [= ambtenaren]. Maar op de vraag of dat “sociaal team” ook daadwerkelijk iets kan doen voor de 45 bewoners van de Groene Heuvels stapte de burgemeester van de menselijke maat af en begon over handhaving. Ik kon dit gelukkig pareren zodat ze verder moesten op het onderwerp menselijke maat. Maar tsja, als de partijen VVD, CDA en BN&M, die de meerderheid hebben, blijven volhouden om hun college te dekken, schiet je niet veel op. Er waren zelfs gemeenteraadsleden die durfden te zeggen dat de tegenstanders van overhaaste ontruiming van de Groene Heuvels alleen tegen zijn vanwege publiciteit. Letterlijk:  “jullie willen de media halen”. Daar is dus niet veel mee te doen, maar het laat wel zien dat de meerderheid van de gemeenteraad toch eens een woordenboek moet openslaan om te lezen wat menselijke waardigheid is; een van onze kernwaarden. We blijven U op de hoogte houden

Voorzitter SP Beuningen

Eindelijk een menselijk geluid te horen!!
Ik heb de nieuwsbrief verspreid onder de 45 permanente bewoners en die voelen zich gesteund door de SP.
Er zijn veel schrijnende gevallen. Gezinnen met jonge kinderen die er gewoon uitgezet worden. Wat een burgemeester! Ik zou bijna iets lelijks zeggen

Groot applaus voor de Sp die de problematiek wel onder ogen ziet!!

Eindelijk dat iemand echt mens is, kan ik van de burgemeester niet zeggen en op hulp van de gemeente daar tel maar niet op dan zijn ze niet thuis maar zie t positief dan zijn jullie vluchtelingen en dan moeten ze jullie helpen want er mogen geen mensen onder de brug