Reactie op gesprek De Gelderlander en Woonwaarts 9 december

19 december 2019

Reactie op gesprek De Gelderlander en Woonwaarts 9 december

Foto: Thijs Lavrijssen / SP actie bouw stadshuis Nijmegen

We hadden onderstaand artikel als ingezonden reactie naar de Gelderlander gestuurd omdat wij vonden dat dit nogal een gekleurd stuk is daarom doen we het nou via onze site:

Op maandag 9 december stond er in De Gelderlander een verslag van een interview van twee leidinggevenden van Woningcorporatie Woonwaarts met een journalist van de Gelderlander. Bij dat verslag wil ik een paar kritische kanttekeningen plaatsen.

Vroeger was er nog wel eens discussie over de vraag hoeveel inwoners gemeenten gaan tellen over 5 jaar of 10 jaar of ... etc. Inmiddels is er al zoveel jaren ervaring met dat soort onderzoeken dat de resultaten steeds betrouwbaarder worden. Voor de gemeente Beuningen wordt voorspeld dat de komende 10 jaar het aantal inwoners waarschijnlijk ongeveer constant blijft. Maar die mensen gaan wel anders leven: kleinere gezinnen, meer echtscheidingen, meer alleenstaande bejaarden. Het artikel in De Gelderlander heeft het daar terecht ook over. Maar ..... als je bij een gelijkblijvend aantal inwoners, meer kleine huishoudens hebt heb je niet alleen kleinere woningen nodig, maar ook MEER woningen. Een onderzoeksbureau dat voor de provincie werkt maakt voor alle Gelderse gemeenten prognoses voor wat "gezinsverdunning" genoemd wordt. Dat bureau zegt dat de komende 5 jaar er voor Beuningen 540 extra woningen nodig zijn alleen al voor de gezinsverdunning. ("Regionaal woningmarktonderzoek Arnhem Nijmegen", pagina 12.)
En zulke aantallen woningen heeft Beuningen deze eeuw nog nooit gehaald.

Het bovenstaande is voor mij het belangrijkste punt. Maar er is ook nog een kleiner punt. De journalist heeft het erover dat Woonwaarts geen grond meer heeft om woningen te bouwen. Dat argument wordt (informeel) nogal eens gegeven door Woonwaarts. De journalist had op dat moment door kunnen vragen: klopt het verhaal dat de grond aan het Kerkplein waar Voorwaarts binnenkort 30 appartementen gaat bouwen al vele jaren eigendom is van Woonwaarts? Zo ja, klopt het dan ook dat het complex van 30 appartementen al klaar had kunnen zijn als Woonwaarts een beetje doorgepakt had?