Woningnood!

11 maart 2020

Woningnood!

Foto: Jos Swartjes

De grootste vereniging van makelaars in Nederland is de NVM. De voorzitter van die NVM heeft een paar weken geleden een opmerkelijke uitspraak gedaan. Hij wil niet meer over een “woningcrisis” praten, maar over “woningnood”.

In een paar trefwoorden hier waarom er ook in Beuningen sprake is van woningnood.

1. Het achterblijven van het woningbestand.

2. De “gezinsverdunning” vraagt om honderden extra woningen in Beuningen.

3. De wachtlijsten bij woningcorporatie Woonwaarts zijn aanzienlijk.

4. Er worden nog steeds woningen gebouwd die niet passen bij de behoeften.

5. In noodgevallen is er geen buffervoorraad om de problemen op te vangen.

6. De regering verhindert door “verhuurdersheffingen” woningbouwcorporaties om zich vol in te zetten om een forse bijdrage  te leveren aan het oplossen van de woningnood.

EEN DORP WERD EEN STADJE

Wie nu een plattegrond van Beuningen rond 1960 bekijkt ziet de Van Heemstraweg, de kerk, één fabriek en een paar woningen in de buurt van de kerk. En boerderijen in het buitengebied. Na 1960 ‘ontploft’ dat dorp: min of meer parallel aan de bouw van Dukenburg wordt in Beuningen de ene volkswijk na de andere gebouwd. Als in Nijmegen wijken zoals het Waterkwartier of de Wolfskuil gesaneerd werden kwamen veel bewoners van die wijken naar Beuningen.

We zijn nu 60 jaar na het begin van die ‘ontploffing’. En hoe lang gaan huizen GEMIDDELD mee?

Precies! Een flink deel van de woningen in Beuningen zal de komende jaren gesaneerd moeten gaan worden.

GEZINSVERDUNNING; wat is dat?

Vroeger waren er veel grote gezinnen. Die tijd is voorbij. Maar de komende jaren blijven huishoudens kleiner worden. Er zijn/komen meer mensen die als vrijgezel wonen, o.a. door meer echtscheidingen. En meer alleenstaande ouders met één of twee kinderen.

Maar als het aantal inwoners gelijk blijft en de huishoudens worden kleiner dan heb je méér woningen nodig voor dezelfde hoeveelheid inwoners. Een bureau uit Arnhem heeft geprobeerd om voor de gemeenten in de regio Arnhem – Nijmegen te berekenen hoeveel extra woningen er per gemeente nodig zijn; voor Beuningen kwam daaruit: voorlopig ruim 100 per jaar.

VERGRIJZING

Beuningen heeft niet alleen veel meer woningen nodig, maar ook andere woningen. In het verleden zijn er in Beuningen vooral gezinswoningen gebouwd. Maar oude mensen die moeite hebben met traplopen en in de tuin werken kunnen moeilijk blij zijn met een gezinswoning. Die willen een flat of een seniorenwoning zoals in de Houtduiflaan.

VERHUURDERSHEFFING, wat is dat?

Dat is een gigantische belasting die de woningbouwcorporaties aan de regering moeten betalen. En waar moet een woningbouwcorporatie het geld vandaan halen om die belasting te betalen?

Minder nieuwe woningen bouwen, huren maximaal verhogen, bestaande sociale huurwoningen verkopen (o.a. aan beleggers/investeerders die ze vervolgens tegen veel hogere prijzen gaan verhuren).

IS ER EEN OPLOSSING VOOR DE WONINGNOOD?

Wie naar het totaalplaatje kijkt van het achterblijven van het woningbestand, de gezinsverdunning en de vergrijzing zou er bijna moedeloos van worden. Vooral als je er ook nog bij bedenkt dat het kwartje in het gemeentehuis van Beuningen nog steeds niet echt is gevallen. Hier en daar zijn er héél kleine verbeteringen (zoals de Hutgraaf en de al genoemde seniorenwoningen in de Houtduiflaan), maar in het grote geheel raakt het woningbestand steeds verder achterop bij de behoefte aan woningen. En het helpt ook niet echt dat de SP in Beuningen de enige politieke partij is die de woningnood centraal zet. Toen de SP bijvoorbeeld tegen de gemeentebegroting 2020 stemde omdat er geen enkel schot zit in het beginnen om de woningnood op te lossen stemde er geen enkele andere politieke partij met ons mee.

Voorzitter SP Beuningen