Covid Kaalslag Openbaar Vervoer

17 juni 2021

Covid Kaalslag Openbaar Vervoer

Foto: Matthias van Hunnik

SP Beuningen heeft de volgende schriftelijke vragen aan de verantwoordelijke protefeuillehouder Gemeente Beuningen gesteld betreffende de komende bezuinigingen Openbaar Vervoer

De Covid19-crisis heeft voor een kaalslag aan reizigerskilometers gezorgd. Op het dieptepunt werd 25% van de capaciteit gebruikt en reden treinen en bussen leeg rond. De ontwikkelingen na corona laten zien dat de reiziger pas in 2025 het OV weer heeft gevonden zoals het voor de crisis was. Reden voor de staatssecretaris van infrastructuur en waterstaat om de provincies te vragen om bezuinigingsplannen voor het OV om deze periode te overbruggen

Voor Gelderland betekent dit dat gedeputeerde van der Meer al regelmatig heeft laten vallen dat er fors gesneden gaat worden in het OV. Hij sprak van een halvering van de dienstregeling, halfuur diensten worden uurdiensten, of verhoging van de tarieven. Nu kan het zijn dat hij dit doet om de uiteindelijke soep, het transitieplan OV, waar nu aan wordt gewerkt en dat in september klaar moet zijn, niet zo heet te laten zijn. Maar dat er fors gesneden gaat worden in het OV is duidelijk. Dat willen wij voor zijn want wat in het OV verdwijnt komt zelden terug. OV is niet alleen belangrijk voor het bereikbaar houden van Gelderland, maar ook voor het behalen van de klimaatdoelstellingen.

SP Beuningen heeft de volgende vragen;

1. Is het college op de hoogte van deze ontwikkelingen?
  2. Wat gaat het college doen wanneer deze ontwikkelingen doorgang vinden zoals halvering OV diensten? Bijvoorbeeld lijn 85 Nijmegen Druten zou dan waarschijnlijk om het uur gaan rijden i.p.v. het half uur wat nu eigenlijk al te weinig is.
  3. Wanneer deze ontwikkelingen doorgaan, kan het college of de verantwoordelijke portefeuillehouder hiertegen een bezwaar indienen bij betreffende verantwoordelijken? Zo ja, overweegt de portefeuillehouder of het college om dit dan ook te doen?

Jos Swartjes                                                            Emine Asik

Fractievoorzitter SP Beuningen                                 Raadslid SP Beuningen