Speciale Nieuwjaarswens

31 december 2021

Speciale Nieuwjaarswens

Foto: SP

Op 22 oktober 1972 werd de SP tijdens het eerste congres in Rotterdam opgericht, dus gaan we nu een belangrijk jaar in, we vieren in 2022 ons 50-jarig jubileum.

Nijmegen werd  toen de hoofdstad van de partij en het hoofdkantoor vestigde zich in Ons Huis, Dominicanenstraat 1.

Nijmegen was met Oss  één van de eerste plaatsen waar we de gemeenteraad haalden. In Oss drie zetels  en in Nijmegen twee zetels, Koos van Zomeren en Wieneke Jaspers-Weusten werden daar de eerste raadsleden.

Nu zult u zeggen Beuningen 50 jaar? Niet als afdeling want die werd pas in 2006 actief, mensen zoals Eric van Dijk,  Henck Keijser en Jos Swartjes met nog een aantal leden, waren de kartrekkers voor de afdeling die het nu is. Wel behoorde Beuningen, net als het gehele land van Maas en Waal tot het gebied van afdeling Nijmegen 2. En werd er in begin tachtiger jaren al regelmatig actie gevoerd, was het niet tegen de Kaliwaal dan wel om een poli in Druten te krijgen. Dit verklaart ook dat veel leden van onze afdeling vier cijfers op hun lidmaatschapskaart hebben staan.

Beuningen had wel, een later zeer belangrijk persoon in hun midden met Emile Roemer, die onderwijzer was op ’t Schrijverke. Ook heeft er een wereldbekende actrice een nachtje gelogeerd in Beuningen, Jane Fonda was samen met Joris Ivens aanwezig bij de anti-Vietnam Demonstratie 18 januari 1975 in de Lindenberg . En omdat Jane een slaapplek zocht kon ze bij de familie Claassen overnachten, dhr. Claassen was een bekend politiek figuur in die jaren in Beuningen en zijn zoon Antoon  zat in de organisatie, en was broer van Maria kaderlid SP, vandaar.

Foto: Daniel de Wit

Ik ga niet de gehele geschiedenis opsommen want er is zeer veel meer gebeurd in Beuningen, zeker sinds we een afdeling zijn.

Ik wens iedereen een strijdbaar maar vooral gezond 2022.

Jos Swartjes,

Voorzitter SP Beuningen.