Zandafgraving Beuningse Plas, een weg zonder einde?

15 januari 2022

Zandafgraving Beuningse Plas, een weg zonder einde?

Foto: SP

Deze week kreeg de Commissie Ruimte te maken met twee insprekers vanuit Nijmegen. Dit ging voor de insprekers niet geheel als ze verwacht hadden, want ze kregen samen 5 minuten, terwijl ze ervan uitgingen dat ieder 5 minuten kreeg, dus wederom miscommunicatie.

Wat is het geval, bij het bepalen van de vergunning voor zandafgraving Beuningse Plas werd er ”twijfel uitgesproken” d.m.v. een motie ingediend door Groenlinks, PvdA, D66 en SP Beuningen. Deze motie heeft het helaas niet gehaald. De destijds oppositiepartijen dienden tijdens de Commissie Ruimte juli 2019, het verzoek in om de locatie van de klasseerinstallatie opnieuw te onderzoeken, helaas stemde de destijds coalitiepartijen VVD, CDA en BN&M tegen dit verzoek, zodat omwonenden vanaf de start zandafgraving en gebruik klasseerinstallatie met een groot probleem zitten.

De overlast die de klasseerinstallatie van Boskalis aan de Pieckelaan veroorzaakt, is ook met objectieve metingen aantoonbaar groot, waardoor de inwoners aan  Scherpenkampweg en Nederheidseweg nu al een jaar lang zeer ernstige overlast van laagfrequente geluiden ervaren.

Zelfs de ODRN is ingeschakeld bij dit onderzoek en vindt de klachten van de omwonenden gegrond en is van mening dat men moet stoppen met de werkzaamheden, totdat er adequate oplossingen zijn gevonden om de overlast tegen te gaan.

SP Beuningen vindt dat de Gemeente Beuningen de zaak serieuzer moet aanpakken en spijkers met koppen moet slaan, nu en niet later. Mensen zitten vanwege de corona thuis en doen daar hun werkzaamheden voor hun werkgever. En worden dan overdag tijdens de werkzaamheden van de klasseerinstallatie ook nog belast met laagfrequente trillingen en ultrasoon geluid. Dit is niet normaal en schadelijk voor de mentale en fysieke toestand omwonenden.

SP Beuningen hoopt dat B&W met oplossingen komt, toegezegd tijdens Commissie Ruimte van          11 januari 2022, aan de hand van de door hen toegezegde te voeren gesprekken met Boskalis, anders meteen kappen tot de oplossingen zijn toegepast.