Antwoord Minister Dorpshuis Utopia Weurt

26 februari 2013

Antwoord Minister Dorpshuis Utopia Weurt

Zoals in het stuk dorpshuis Utopia  https://beuningen.sp.nl/nieuws/2013/02/antwoord-minister-dorpshuis-utopia-weurt al vermeld werd is de SP Beuningen door de tweede kamer fractie gevraagd om een onderzoek in te stellen naar de in het kader van de 6e Tranche van de Crisis en Herstel Wet uit te voeren samenvoeging Kloosterhof en basis school. De antwoorden van de Minister vindt u hieronder. Let met name op het antwoord; Succes blijft mede uit doordat de transformatie niet gedragen wordt door burgerinitiatief. De gemeente wil daarom via een flexibel bestemmingsplan een organisch groeimodel aanbieden

Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 32 127, nr. 168

De gemeente Beuningen heeft het voornemen om Laan 1945, inclusief dorpshuis De Kloosterhof, te laten functioneren als de «voorzieningenas» van het dorp. Haar opgave is om de bestaande voorzieningen te verbe-teren en, vooral, beter met elkaar te verbinden. Langs die weg moet de as geleidelijk worden omgevormd. De gemeente beschikt niet over de middelen om deze herontwikkeling actief tot stand te brengen, zoals de leden van de SP-fractie terecht opmerken, maar dit is niet de enige reden waarom de ontwikkeling niet van de grond komt. Succes blijft mede uit doordat de transformatie niet gedragen wordt door burgerinitiatief. De gemeente wil daarom via een flexibel bestemmingsplan een organisch groeimodel aanbieden, waarbij de precieze invulling wordt losgelaten. De experimentstatus is nodig om dat groeiproces niet aan een 10-jaarstermijn te verbinden. Verder dient de uitnodiging die van het bestemmingsplan uitgaat optimaal te zijn.

Het antwoord  is wel heel bijzonder: “Succes blijft mede uit doordat de transformatie niet gedragen wordt door burgerinitiatief” .

Dan gooi je een niet gedragen plan onder de crisis- en herstelwet, en ram je het er op die manier in.

Een mooier toegegeven bewijs van misbruik wetgeving heb ik lang niet gezien.

Update

De ochtend na de commissievergadering in de Provinciale staten waar gesproken werd over de financiering van het project Kloosterhof en andere projecten meldt de Gelderlander het volgende bericht . De kosten van de bouw samenvoeging Kloosterhof Basisschool de Ruyter zouden niet 3,8 miljoen euro’s gaan kosten maar er zou 1 miljoen  bovenop komen dus 4,8 miljoen euro.

Dit zou dan volgens de wethouder de Kleijn opgehoest moeten gaan worden door de gebruikers wat inhoudt dat deze van 6% belasting naar 21 % belasting voor sportverenigingen en andere verenigingen van 0 naar 21% belasting. Dus een fikse huurverhoging voor gebruik ruimten!