Van bloemen vouwers in Aalten naar Schuldhulpverleners in Rijk van Nijmegen

9 juni 2016

Van bloemen vouwers in Aalten naar Schuldhulpverleners in Rijk van Nijmegen

Verzet is de fierheid van de slaaf. Nietzsche

Deze week was er bij het gemeentehuis in Aalten een actie van mensen die vanuit de bijstand bloemen moesten vouwen. In Aalten is dit verschijnsel al vanaf 2011 gaande. De gemeente heeft met deze vorm van slavernij al tonnen op hun rekening staan. Ze willen van dit geld zelfs hun gemeentehuis opknappen.

De actie deze week ging uit van de mensen die die tonnen eigenlijk hadden moeten hebben en Sadet Karabulut van de SP. Ze willen in ieder geval met terugwerkende kracht het minimumloon over de gewerkte periode hebben.

Maar is bovenstaand een op zichzelf staand iets? Nee! Toevalligerwijs heb ik nu vanuit mijn situatie ook met het fenomeen werken met behoud van uitkering te maken. Ik kreeg een aantal participatiebanen aangeboden van het werkbedrijf Rijk van Nijmegen. Dit werkbedrijf bemiddelt de mensen in de bijstand over de gemeenten Nijmegen (ja die ook), Beuningen, Druten, Groesbeek, Heumen, Mook en Middelaar en Wijchen, het Regionaal Jongerenloket Nijmegen en Breed.

Vorige week kreeg ik een vijftal participatiebanen aangeboden, alle vijf zonder doorstroming naar vast werk, dus 32 urige reguliere banen die bezet gaan worden door mensen met Bijstand, IOAW, enz.

En wat waren deze banen ? Nou de eerste betrof een baan met (in rooster-verband) werktijden tussen 6:00 uur ’s morgens en 04:00 uur ’s nachts en de functieomschrijving zei, begeleiden van reizigers bij Breng, maar ook rein houden van voertuigen. De werkzaamheden in de nacht zullen geen begeleiding inhouden. Dat reinigen is dus werkverdringing van betaalde schoonmakers.

De vier andere participatiebanen betroffen werkzaamheden welke ik jaren betaald heb gedaan: Schuldhulpverlening, documenten invullen, jongeren begeleiden om te gaan met geld, enz.

Deze laatste banen waren wel zoals men het nu noemt bij vrijwilligersorganisaties, maar een aantal jaren geleden waren dit gewoon reguliere werkzaamheden die door welszijnsinstellingen werden gedaan. Dus ook werkverdringing.

Gezien bovenstaande stuk uit Aalten lijkt de vergelijking met werkbedrijf Rijk van Nijmegen niet te misstaan en zal de gemeente ook geld verdienen over de ruggen van de mensen die verplicht vrijwilligerswerk moeten verrichten.

SP Beuningen heeft het wat betreft de inwoners van Beuningen over 440 inwoners welke een uitkering krijgen via WWB,IOAW,IOAZ,WWIK en BBZ.

Inmiddels heeft de Tweede Kamerfractie woordvoerdster van de SP, Sadet Karabulut, het op zich genomen en duikt verder in deze materie om hier eventueel Kamervragen over te stellen.

Voorzitter SP Beuningen