De weg naar vooruitgang of achteruitgang

8 september 2016

De weg naar vooruitgang of achteruitgang

Foto: SP Oude Pekela

Aanstaande dinsdag begint in ons parlement het nieuwe politiek seizoen. SP Beuningen heeft geen reces of iets van dien aard, nee wij gaan gewoon het gehele jaar door.

Maar ik haal het bovenstaande niet voor niets aan. Zeker nu ik vandaag, terwijl ik dit stuk schrijf, tot mijn grote verdriet moet vernemen dat het Neo Nazisme in Duitsland weer op de kaart staat als derde partij in de deelstaat van Merkel. En de duitse zusterpartij van de SP, Die Linke, de grote verliezer is.

En ook dat we in ons land over zes maanden zelf kunnen stemmen voor een nieuwe regering. Dus wij van SP Beuningen moeten mensen duidelijk gaan maken wat wij voor hebben op de vele partijen aan de rechterkant van de VVD. Ik bedoel uiteraard de partijen die gevoed worden door bestuurlijke angst van burgemeesters en ministers wat betreft plaatsing van vluchtelingen.

Mensen die volgens ons recht hebben op humanitaire hulp, ook in Beuningen, maar dan wel op een transparante wijze en niet de wijze die burgemeester Van Eert voor ogen heeft. Als je mensen iets oplegt dan zet je ze op afstand en je voedt hiermee ook kwaadheid en onrust, of je laat mensen uit onmacht op partijen als de PVV en VNL overstappen wat betreft hun stem.

Dat betekent dus werk aan de winkel om via debat en contact met mensen deur aan deur ze op andere ideeën te brengen of duidelijk te maken welk gevaar er is als rechts extremisme een voet aan de bodem krijgt.

Wat doet SP Beuningen daaraan momenteel ? Een dezer weken wordt onze nieuwe afdelingskrant deur aan deur in de bus gedaan. In die afdelingskrant laten we zien hoe onze akties in Beuningen er uit zien. We zijn al een hele tijd bezig met onze strijd voor een meer menswaardige gezondheidszorg; dus terug naar de solidariteit. Een organisatie en financiering van de gezondheidszorg die wel een beetje lijkt op wat we hadden toen het ziekenfonds nog bestond. We willen af van straf op ziek zijn, dus geen eigen risico of eigen bijdrage. We willen belangrijke pakketten weer in een Nationaal Zorgfonds. Zoals tandheelkunde terug in het basispakket; zodat je niet aan iemands mond kunt zien hoe hij of zij leeft qua financiën. We willen daarnaast de fysiotherapie en GGZ ook terug in de basis. Ja ook GGZ: "verwarde" mannen en vrouwen moeten geholpen  worden i.p.v. in de krant te komen met wat ze uitgehaald hebben.

Verder komt er uiteraard de periode aan waarin we voor de Tweede Kamer verkiezingen van volgend jaar maart ons verkiezingsprogramma en onze kandidatenlijst gaan bespreken. U als SP Lid mag daarover mee praten. Ieder SP lid heeft het recht zijn mening in onze afdeling in discussie te brengen ook over de conceptkandidatenlijst. Wij laten u op tijd weten waar we die avond gaan houden en hopen uiteraard op de opkomst van veel van de 80 leden die Beuningen thans rijk is. We vragen ook uw hulp om uiteraard met ons mee te doen in campagnetijd. Maar ook verjaardagen en werk zijn mooie plekken om te praten over onze visie op menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. En duidelijk te maken dat die visie boven de visie van andere partijen uitsteekt. Zeker als we het over onze grote tegenhanger hebben, het rechts extremisme, waar apartheid hoog in het vaandel staat.

Mensen, we gaan een mooie periode tegemoet en laten we hopen dat deze periode overgaat in een mooie regeringstijd met enkele ministers die een werkelijk verschil kunnen maken met hoe er nu geregeerd wordt. Dus meer nivellering, een solidaire gezondheidszorg en geen dwangarbeid of werkverdringing.

Jos Swartjes Voorzitter SP Beuningen