Gemeenteraad Beuningen gebruikt de hulpbehoevende voor dempen gat van miljoenen!

22 september 2016

Foto: Jos Swartjes

Ik was samen met medebestuurslid Frans Gielen op dinsdagavond 20 september aanwezig bij de gemeenteraadsvergadering in Beuningen. Er stond voor de hulpbehoevende ouderen, chronisch zieken en gehandicapten een belangrijk punt op de agenda.

Het agendapunt was weer op de agenda gekomen n.a.v. een rechtelijke uitspraak door de Centrale Raad van Beroep (CRvB), waarin wordt gesteld dat maatwerk voor de hulpvrager verplicht is en waarin ook staat dat men WMO HH1 (WMO Huishoudelijke Hulp)  via de Wet Maatschappelijk Ondersteuning moet uitvoeren.

De verantwoordelijke wethouder had extern juridisch advies aangevraagd bij het VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) m.b.t. tot deze uitspraak en volgde dit advies dus ook op. Wat inhield dat de ingeslagen weg m.b.t WMO HH1 zou blijven zoals die was voorgesteld door zijn voorganger wethouder Hendriks.

Tijdens de bespreking van het agendapunt viel me op dat er totaal geen dossierkennis aanwezig was behalve bij mw. Peters-Duits van de PVDA. Dus we kregen een aantal sprekers die wat brabbelden over spreekwoorden m.b.t water, maar het waren reacties die totaal niks te maken hadden met het agendapunt. Achtereenvolgens waren dat een mevrouw van BN&M, een Groen Links raadslid die volgens mij niet eens weet waar de letters WMO voor staan en nog meer onzin van andere partijen. Behalve zoals ik al zei Mw Peters - Duits van de PVDA, die zich wel ingelezen had en ook de uitspraak van de CRvB probeerde uit te leggen, totdat ze abrupt werd afgebroken door de burgemeester met de woorden, dit is te deskundig en hoort dus in een bestuurlijk overleg met deskundigen thuis. Uiteraard een zeer vreemde onderbreking; de gemeenteraad moet kunnen stemmen op basis van alle beschikbare informatie , inclusief juridische informatie.

Maar terug naar de discussie, wat geen discussie was want op enkele stemverklaringen na (die kant nog wal raakten) was het punt in eerste termijn al duidelijk. De gemeenteraad was, op twee PVDA leden na, er voor om de WMO HH1 te plaatsen onder algemene voorzieningen.

Dit houdt in dat de raad afstapt van maatwerk en dus een eigen bijdrage zal gaan innen afhankelijk van inkomen.

-Bij een netto inkomen van minder dan € 1142 als alleenstaande betaalt u € 2,50 per uur zelf; mocht u samenwonen dan ligt die grens bij netto € 1560 samen.

-Bij een netto inkomen tussen € 1142 en € 1350 als alleenstaande betaalt u per uur € 5,00 zelf en voor samenwonenden houdt dit in samen tussen € 1560 en € 1883 € 5 per uur zelf bijbetalen.

-En voor een alleenstaande met een netto inkomen van meer dan € 1350 wordt het bedrag dat u zelf moet betalen € 13 per uur; dat geldt ook voor samenwonenden met een inkomen van meer dan € 1883.

Uitgaande van punt 3 houdt dit in dat een stel met 4 uur per week zo’n € 243 per maand moet betalen.

Dit gaat de hulpbehoevende met een indicatie van 2 uur HH1 per week een bedrag van € 1.352 per jaar kosten.

Dus dit betekent naast het miljoen dat de Gemeente van vorig jaar heeft overgehouden nu ook nog deze extra inkomsten voor de gemeente.

Naast de vorige discussie nog enkele vreemde punten. De Raadsfracties hadden groen licht van de cliëntenraad gekregen. Dus de vraag over de cliëntenraad is: wie is de cliënt de gemeente of de hulpvrager?

De wethouder haalde aan dat bij moeilijkheden rond financiën men bij bijzondere bijstand kan aankloppen. Dit is onzin want dit mag niet omdat men de WMO wet moet volgen!

Conclusie: behalve dat het een schaamteloze vertoning was werd me duidelijk dat er een SP in deze raad hoort om manipulaties en intimidatie de kop in te drukken en er over mensen gepraat wordt door mensen die weten waarover ze het hebben!

Voorzitter SP Beuningen

Reacties

Zoals de gang van zaken rondom de WMO te Beuningen demonstreert is het belangrijk dat de SP ook in formeel-bestuurlijke organen actief is; https://beuningen.sp.nl/nieuws/2016/09/gemeenteraad-beuningen-gebruikt-d...
Vertegenwoordigd zijn in de raad geeft grotere legitimiteit aan acties en geeft de SP een extra podium. Er zijn meer redenen, maar dit zijn sowieso twee dusdanig zwaar wegende, dat ik het terecht vind als ik alle afdelingen oproep om zich maximaal in te spannen om ook via de gemeenteraad de SP standpunten neer te zetten!

Dat moet, inderdaad, dan wel goed gebeuren maar de SP biedt daarvoor ruime en, vooral, kwalitatief hoogstaande ondersteuning.

Dat de SP primair een aktiepartij is staat buiten kijf, maar ook evident is dat via presentie in gemeenteraden de ideeën en visie van de SP sterker en breder in beeld kunnen worden gebracht.

Stel de kiezer die landelijk al SP stemt niet teleur, geef die ook de kans, mogelijkheid om lokaal het SP-bouwwerk te versterken!

Gezien de groeiende verantwoordelijkheden van gemeenten op mn gebieden van sociaal beleid zou het mij bovendien niet verbazen als mensen die vwb hun landelijk-politieke standpunten rechtse accenten leggen juist lokaal een sterker sociaal accent in de politiek willen zien. Zo kunnen afdelingen indirect aan landelijke successen bijdragen. Zoals gezegd: tal van redenen voor afdelingen om vooral (ook) aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen!

Erbij zijn, meedoen, zorgen dat je gehoord wordt en serieus wordt genomen: dat hoort bij een serieuse, landelijke partij en beweging. Toch??!!