Zwembad de Plons komt zoals ervoor gestreden is

21 december 2022

Zwembad de Plons komt zoals ervoor gestreden is

Foto: Henck Keijser

Op 22 oktober 2012 togen we met zo’n 150 mensen naar het Gemeentehuis om actie te voeren voor het behoud van zwembad de Plons in Beuningen. Die 150 actievoerders waren inwoners van Beuningen en afgevaardigden van zwemclub de Dolfijntjes, Cadans en vijf duikverenigingen samen met SP Beuningen. Zij kwamen de Raadszaal binnen tijdens een commissie Samenleving, om actie te voeren voor behoud van zwembad de Plons. Wat was er namelijk aan de hand, onder de noemer van verouderde materiaal, wat problemen rond gezondheid (chloorgas) dreigde het zwembad gesloten te worden, ook omdat de Gemeente andere prioriteiten had rond financiële uitgaven.

De insteek van SP Beuningen samen met de actievoerders was, behoud zwembad De Plons of in ieder geval, mocht er van nieuwbouw sprake zijn in dezelfde uitvoering als het zwembad toen was.

De gevolgen van sluiting van het zwembad zouden groot zijn; ouderen zouden niet meer in het kader van de Meer Bewegen Voor Ouderen (MBVO) kunnen gaan zwemmen, zij zouden naast het samen zwemmen, ook hun sociale contacten moeten missen. Verder zijn er 5 duikclubs die ergens anders heen zouden moeten. En de zeer goed aangeschreven zwemclub De Dolfijnen zou moet stoppen.  En als klap op de vuurpijl zou de Europees hoogstaande topclub Cadans ophouden te bestaan. Cadans is in Europa een bekende naam en behoort tot de absolute top op het gebied van synchroonzwemmen. Zij heeft om deze sport uit te kunnen oefenen een diep zwembad nodig. In de gehele omgeving van Nijmegen is er daar maar een van, en inderdaad dat is “De Plons” te Beuningen.

SP Beuningen heeft tijdens de verkiezingen van 2018 maar ook 2022 aandacht gevraagd voor dezelfde samenstelling van het zwembad, dus is nu ook blij dat de Raad gekozen heeft voor nieuwbouw incl. peuterzwembad, glijbaan en sauna. SP Beuningen had ook in zijn verkiezingsprogramma het schoolzwemmen staan, omdat het leren zwemmen met al die watergaten zoals de Beuningse Plas en vele sloten in vrijwel alle wijken, eens te meer nodig is.

Helaas hebben scholen vanwege hun verplicht lesprogramma aangegeven hier niet aan te kunnen voldoen, volgens het college van B&W. Maar gezien de eerdergenoemde argumenten zal de SP zich sterk blijven maken voor het schoolzwemmen op wat voor manier dan ook.

Maar nu het besluit gevallen is voor nieuwbouw met behoud van bovengenoemde faciliteiten, is er tijd voor een feestje,

Zie ook Het schoolzwemmen moet blijven! :: SP Beuningen

Fractievoorzitter SP Beuningen